Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2018 (235 st.) | År 2017 (306 st.) | År 2016 (169 st.) | År 2015 (106 st.) | År 2014 (161 st.) | År 2013 (168 st.) | År 2012 (74 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*** Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.*** Se frågans fördelning: Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.** Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.** Se frågans fördelning: Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.** Se frågans fördelning: Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.** Se frågans fördelning: Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Att presentera information i undervisningssituationer ** Se frågans fördelning: Att presentera information i undervisningssituationer Medeltal för den egna svarargruppen 1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.** Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver. Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) ** Se frågans fördelning: Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Smarttelefon** Se frågans fördelning: Smarttelefon Medeltal för den egna svarargruppen -1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna* Se frågans fördelning: Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)* Se frågans fördelning: Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning) Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.* Se frågans fördelning: Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.* Se frågans fördelning: Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer. Medeltal för den egna svarargruppen -1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.* Se frågans fördelning: Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT. Medeltal för den egna svarargruppen -1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Feedback till eleverna* Se frågans fördelning: Feedback till eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.* Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering* Se frågans fördelning: Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering Medeltal för den egna svarargruppen -1.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Bärbar dator* Se frågans fördelning: Bärbar dator Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.* Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).* Se frågans fördelning: Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm). Medeltal för den egna svarargruppen -1.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Pekdator* Se frågans fördelning: Pekdator Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.* Se frågans fördelning: Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)* Se frågans fördelning: Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys) Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)* Se frågans fördelning: Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean) Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Att utnyttja digitala läromedel Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* Se frågans fördelning: Att utnyttja digitala läromedel Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor * Se frågans fördelning: ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) * Se frågans fördelning: Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* Se frågans fördelning: Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* Se frågans fördelning: Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
förbättrar elevernas studieprestationer* Se frågans fördelning: förbättrar elevernas studieprestationer Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan handleda mina elever i att använda virtuell (VR) och/eller förstärkt verklighet (AR).* Se frågans fördelning: Jag kan handleda mina elever i att använda virtuell (VR) och/eller förstärkt verklighet (AR). Medeltal för den egna svarargruppen -1.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper* Se frågans fördelning: Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.* Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra * Se frågans fördelning: hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *** Se frågans fördelning: Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
minskar elevernas intresse för studierna ** Se frågans fördelning: minskar elevernas intresse för studierna Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.** Se frågans fördelning: Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.* Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Stationär dator* Se frågans fördelning: Stationär dator Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.* Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.* Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar. Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.* Se frågans fördelning: I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Telefon med basfunktioner* Se frågans fördelning: Telefon med basfunktioner Medeltal för den egna svarargruppen -1.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.