Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2023 (29 st.) | År 2022 (49 st.) | År 2021 (136 st.) | År 2020 (118 st.) | År 2019 (226 st.) | År 2018 (293 st.) | År 2017 (367 st.) | År 2016 (186 st.) | År 2015 (158 st.) | År 2014 (189 st.) | År 2013 (178 st.) | År 2012 (93 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*** Se frågans fördelning: Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering Medeltal för den egna svarargruppen -1.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.9 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *** Se frågans fördelning: Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) ** Se frågans fördelning: Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
minskar elevernas samarbete med andra elever** Se frågans fördelning: minskar elevernas samarbete med andra elever Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Stationär dator* Se frågans fördelning: Stationär dator Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Telefon med basfunktioner* Se frågans fördelning: Telefon med basfunktioner Medeltal för den egna svarargruppen -1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
försvagar elevernas skrivförmåga* Se frågans fördelning: försvagar elevernas skrivförmåga Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.* Se frågans fördelning: Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.* Se frågans fördelning: Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter. Medeltal för den egna svarargruppen 1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.* Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
minskar elevernas intresse för studierna * Se frågans fördelning: minskar elevernas intresse för studierna Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal* Se frågans fördelning: Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
försvagar elevernas matematiska förmåga* Se frågans fördelning: försvagar elevernas matematiska förmåga Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare* Se frågans fördelning: hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)* Se frågans fördelning: Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork) Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor * Se frågans fördelning: ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Bärbar dator* Se frågans fördelning: Bärbar dator Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.* Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.* Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.* Se frågans fördelning: Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)* Se frågans fördelning: Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning) Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov* Se frågans fördelning: Bedömning av elevernas lärande med digitala prov Medeltal för den egna svarargruppen -1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* Se frågans fördelning: Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2017 och 23.3.2023. Uppgifterna på denna sida ändras inte.