Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2015 (237 st.) | År 2014 (280 st.) | År 2013 (314 st.) | År 2012 (129 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). *** Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). Medeltal för den egna svarargruppen 1.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.* Se frågans fördelning: Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.* Se frågans fördelning: Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.* Se frågans fördelning: Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.* Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.* Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.* Se frågans fördelning: Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag använder starka lösenord i undervisningsrelaterade service.* Se frågans fördelning: Jag använder starka lösenord i undervisningsrelaterade service. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan göra material som innehåller flera olika typer av medier (t.ex. bild, ljud, video).* Se frågans fördelning: Jag kan göra material som innehåller flera olika typer av medier (t.ex. bild, ljud, video). Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer).* Se frågans fördelning: Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer). Medeltal för den egna svarargruppen 1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.* Se frågans fördelning: I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort?* Se frågans fördelning: Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort? Medeltal för den egna svarargruppen -1.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Det är svårt att hitta elektroniskt material för mina läroämnen.* Se frågans fördelning: Det är svårt att hitta elektroniskt material för mina läroämnen. Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan använda sociala nätverkstjänster (t.ex. Facebook, Twitter, Google+).* Se frågans fördelning: Jag kan använda sociala nätverkstjänster (t.ex. Facebook, Twitter, Google+). Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.* Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.* Se frågans fördelning: Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.* Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid. Medeltal för den egna svarargruppen 1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).* Se frågans fördelning: Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter). Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Min skola har en tillräckligt snabb och stabil trådlöst nätverk.* Se frågans fördelning: Min skola har en tillräckligt snabb och stabil trådlöst nätverk. Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Min skola stöds IKT-utbildning deltagande.* Se frågans fördelning: Min skola stöds IKT-utbildning deltagande. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet videoundervisning.* Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet videoundervisning. Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan handleda elever till möjligheterna till medborgarpåverkan via internet.* Se frågans fördelning: Jag kan handleda elever till möjligheterna till medborgarpåverkan via internet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess.* Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.* Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.* Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag vet vad som avses med undervisning med hjälp av video och känner till en del programvaror och verktyg för videoundervisning (t.ex. Adobe Connect, Lync).* Se frågans fördelning: Jag vet vad som avses med undervisning med hjälp av video och känner till en del programvaror och verktyg för videoundervisning (t.ex. Adobe Connect, Lync). Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.* Se frågans fördelning: Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt. Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Oftare använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
År 2016 | År 2015 | |
---|---|---|
Google-sivustot | 60 | 41 |
SanomaPron pelit | 22 | 9 |
Sanomapro.fi | 41 | 27 |
Sanoma pro | 50 | 38 |
Imovie | 30 | 19 |
WSOY:s lärospel | 8 | 3 |
Elektroniskt material av läroböcker | 65 | 55 |
Paint Shop Pro | 4 | 1 |
GIMP | 5 | 2 |
IPad appseja | 24 | 17 |
Windows Movie Maker | 22 | 16 |
Google bilder | 69 | 62 |
Pedanet | 34 | 27 |
Otavas lärospel och uppgifter | 11 | 7 |
Bokseriens uppgifter | 59 | 53 |
Yle Areena | 78 | 73 |
Mera sällan använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
År 2016 | År 2015 | |
---|---|---|
Fronter | 2 | 16 |
Google Docs | 29 | 41 |
Abitreenit | 16 | 26 |
Moodle | 11 | 19 |
Google Drive | 31 | 40 |
LukiMat | 1 | 2 |