Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2023 (35 st.) | År 2022 (36 st.) | År 2021 (92 st.) | År 2020 (83 st.) | År 2019 (160 st.) | År 2018 (201 st.) | År 2017 (269 st.) | År 2016 (150 st.) | År 2015 (89 st.) | År 2014 (92 st.) | År 2013 (119 st.) | År 2012 (48 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Stationär dator*** Se frågans fördelning: Stationär dator Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *** Se frågans fördelning: Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm). Medeltal för den egna svarargruppen -1.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*** Se frågans fördelning: Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot). Medeltal för den egna svarargruppen -1.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -2.0 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.*** Se frågans fördelning: Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering. Medeltal för den egna svarargruppen -1.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -2.0 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)** Se frågans fördelning: Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork) Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Telefon med basfunktioner** Se frågans fördelning: Telefon med basfunktioner Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ** Se frågans fördelning: minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
försvagar elevernas matematiska förmåga** Se frågans fördelning: försvagar elevernas matematiska förmåga Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.** Se frågans fördelning: Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter. Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Pekdator* Se frågans fördelning: Pekdator Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
minskar elevernas intresse för studierna * Se frågans fördelning: minskar elevernas intresse för studierna Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor * Se frågans fördelning: ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.* Se frågans fördelning: Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.* Se frågans fördelning: Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. * Se frågans fördelning: Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.* Se frågans fördelning: När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor. Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.* Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare* Se frågans fördelning: hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*** Se frågans fördelning: Bedömning av elevernas lärande med digitala prov Medeltal för den egna svarargruppen -1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna** Se frågans fördelning: Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)** Se frågans fördelning: Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning) Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.** Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)** Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer) Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.** Se frågans fördelning: Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande. Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Feedback till eleverna* Se frågans fördelning: Feedback till eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Smarttelefon* Se frågans fördelning: Smarttelefon Medeltal för den egna svarargruppen -1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.* Se frågans fördelning: Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen. Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Att presentera information i undervisningssituationer * Se frågans fördelning: Att presentera information i undervisningssituationer Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.* Se frågans fördelning: Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål. Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.* Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).* Se frågans fördelning: Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator). Medeltal för den egna svarargruppen -1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.* Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Att utnyttja digitala läromedel Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* Se frågans fördelning: Att utnyttja digitala läromedel Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.* Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2017 och 3.6.2023. Uppgifterna på denna sida ändras inte.