Finska som andraspråk, 1.1.2017-23.3.2023

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2023 (18 st.) |   År 2022 (36 st.) |   År 2021 (99 st.) |   År 2020 (95 st.) |   År 2019 (200 st.) |   År 2018 (213 st.) |   År 2017 (214 st.) |   År 2016 (72 st.) |   År 2015 (65 st.) |   År 2014 (106 st.) |   År 2013 (90 st.) |   År 2012 (35 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.***
Se frågans fördelning: Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -2.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Stationär dator**
Se frågans fördelning: Stationär dator
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Pekskärm eller presentationsskärm**
Se frågans fördelning: Pekskärm eller presentationsskärm
Medeltal för den egna svarargruppen 1.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *
Se frågans fördelning: Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt:
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.*
Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*
Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
På min skola stöttar kollegor varandra i IKT-frågor utan separat ersättning.*
Se frågans fördelning: På min skola stöttar kollegor varandra i IKT-frågor utan separat ersättning.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
På mina lektioner studerar eleverna regelbundet i elektroniska lärmiljöer*
Se frågans fördelning: På mina lektioner studerar eleverna regelbundet i elektroniska lärmiljöer
Medeltal för den egna svarargruppen 1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*
Se frågans fördelning: Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
minskar elevernas intresse för studierna *
Se frågans fördelning: minskar elevernas intresse för studierna
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov**
Se frågans fördelning: Bedömning av elevernas lärande med digitala prov
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.**
Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.**
Se frågans fördelning: Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *
Se frågans fördelning: ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*
Se frågans fördelning: Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*
Se frågans fördelning: Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering
Medeltal för den egna svarargruppen -1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. *
Se frågans fördelning: Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen 0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.*
Se frågans fördelning: Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*
Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.*
Se frågans fördelning: Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Feedback till eleverna*
Se frågans fördelning: Feedback till eleverna
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.*
Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*
Se frågans fördelning: Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*
Se frågans fördelning: Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information
Medeltal för den egna svarargruppen -0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*
Se frågans fördelning: Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper*
Se frågans fördelning: Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Bärbar dator*
Se frågans fördelning: Bärbar dator
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.*
Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.*
Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*
Se frågans fördelning: Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.*
Se frågans fördelning: Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.