Biologi, 1.1.2018-13.1.2019

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2020 (72 st.) |   År 2019 (244 st.) |   År 2018 (285 st.) |   År 2017 (335 st.) |   År 2016 (171 st.) |   År 2015 (156 st.) |   År 2014 (182 st.) |   År 2013 (200 st.) |   År 2012 (86 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
Se frågans fördelning: Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt:
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).**
Se frågans fördelning: Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Telefon med basfunktioner*
Se frågans fördelning: Telefon med basfunktioner
Medeltal för den egna svarargruppen -1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*
Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
försvagar elevernas matematiska förmåga*
Se frågans fördelning: försvagar elevernas matematiska förmåga
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.*
Se frågans fördelning: När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) *
Se frågans fördelning: Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).*
Se frågans fördelning: Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*
Se frågans fördelning: Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ***
Se frågans fördelning: Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).**
Se frågans fördelning: Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.**
Se frågans fördelning: Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.**
Se frågans fördelning: Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Smarttelefon**
Se frågans fördelning: Smarttelefon
Medeltal för den egna svarargruppen -1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Se frågans fördelning: Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.*
Se frågans fördelning: Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*
Se frågans fördelning: Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*
Se frågans fördelning: Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Informationskompetens

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Informationskompetens

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.*
Se frågans fördelning: Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen -0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*
Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*
Se frågans fördelning: Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.*
Se frågans fördelning: I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*
Se frågans fördelning: Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*
Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*
Se frågans fördelning: Bedömning av elevernas lärande med digitala prov
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)*
Se frågans fördelning: Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan handleda mina elever i att använda virtuell (VR) och/eller förstärkt verklighet (AR).*
Se frågans fördelning: Jag kan handleda mina elever i att använda virtuell (VR) och/eller förstärkt verklighet (AR).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.*
Se frågans fördelning: Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*
Se frågans fördelning: Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*
Se frågans fördelning: Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.