Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2017 (172 st.) | År 2016 (77 st.) | År 2015 (66 st.) | År 2014 (63 st.) | År 2013 (53 st.) | År 2012 (12 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Bärbar dator** Se frågans fördelning: Bärbar dator Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* Se frågans fördelning: Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.* Se frågans fördelning: Jag kan skriva ut med 3D-skrivare. Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Smarttelefon* Se frågans fördelning: Smarttelefon Medeltal för den egna svarargruppen -1.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Att presentera information i undervisningssituationer ** Se frågans fördelning: Att presentera information i undervisningssituationer Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper* Se frågans fördelning: Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.* Se frågans fördelning: Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT. Medeltal för den egna svarargruppen -1.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Feedback till eleverna* Se frågans fördelning: Feedback till eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* Se frågans fördelning: Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
I utvecklingssamtalen tas IKT-kompetensen upp.* Se frågans fördelning: I utvecklingssamtalen tas IKT-kompetensen upp. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
försvagar elevernas skrivförmåga* Se frågans fördelning: försvagar elevernas skrivförmåga Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov* Se frågans fördelning: Bedömning av elevernas lärande med digitala prov Medeltal för den egna svarargruppen -1.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.* Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.* Se frågans fördelning: Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
förbättrar elevernas studieprestationer* Se frågans fördelning: förbättrar elevernas studieprestationer Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.* Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
minskar elevernas samarbete med andra elever* Se frågans fördelning: minskar elevernas samarbete med andra elever Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* Se frågans fördelning: IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)* Se frågans fördelning: Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork) Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.* Se frågans fördelning: Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål. Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.* Se frågans fördelning: I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer.* Se frågans fördelning: När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.* Se frågans fördelning: Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) * Se frågans fördelning: Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.* Se frågans fördelning: Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna* Se frågans fördelning: Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.