Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2024 (1698 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Onko koulussasi käytössä langaton verkko?*** Katso kysymyksen jakauma: Onko koulussasi käytössä langaton verkko? Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet.*** Katso kysymyksen jakauma: Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Hyödynnän sosiaalista mediaa (esimerkiksi Facebookia, Twitteriä tai blogeja) viestiessäni vanhempien ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.*** Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän sosiaalista mediaa (esimerkiksi Facebookia, Twitteriä tai blogeja) viestiessäni vanhempien ja ulkoisten sidosryhmien kanssa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
TVT:n avulla oppijat pystyvät käsittelemään opetettavaa ilmiötä monipuolisesti.*** Katso kysymyksen jakauma: TVT:n avulla oppijat pystyvät käsittelemään opetettavaa ilmiötä monipuolisesti. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Jaan tuottamaani oppimateriaalia koulun sisäisessä tai julkisessa verkossa.*** Katso kysymyksen jakauma: Jaan tuottamaani oppimateriaalia koulun sisäisessä tai julkisessa verkossa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** Katso kysymyksen jakauma: Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Onko koulullasi käytössä langaton verkko, joka toimii kaikissa koulun tiloissa?*** Katso kysymyksen jakauma: Onko koulullasi käytössä langaton verkko, joka toimii kaikissa koulun tiloissa? Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** Katso kysymyksen jakauma: Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit). Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*** Katso kysymyksen jakauma: Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Rakennan opetukseni oppikirjan mukaan.*** Katso kysymyksen jakauma: Rakennan opetukseni oppikirjan mukaan. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.*** Katso kysymyksen jakauma: Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.*** Katso kysymyksen jakauma: Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet)*** Katso kysymyksen jakauma: Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet) Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Koen itseni yksinäiseksi TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*** Katso kysymyksen jakauma: Koen itseni yksinäiseksi TVT:n opetuskäytön kehittämisessä. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Videovälitteinen opetus (online-seminaarit, virtuaalivierailut, videoluennot ja -tallenteet)*** Katso kysymyksen jakauma: Videovälitteinen opetus (online-seminaarit, virtuaalivierailut, videoluennot ja -tallenteet) Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Esitystekniikka opetuskäytössä*** Katso kysymyksen jakauma: Esitystekniikka opetuskäytössä Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Tiedonhaku ja -hallinta** Katso kysymyksen jakauma: Tiedonhaku ja -hallinta Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Verkko-oppimisympäristö** Katso kysymyksen jakauma: Verkko-oppimisympäristö Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Sosiaalisen median palvelut (esim. blogit, wikit, yhteisö- ja materiaalinjakopalvelut)** Katso kysymyksen jakauma: Sosiaalisen median palvelut (esim. blogit, wikit, yhteisö- ja materiaalinjakopalvelut) Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Sähköiset kirjat ja e-lukulaitteet** Katso kysymyksen jakauma: Sähköiset kirjat ja e-lukulaitteet Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Sähköposti ja kalenteri** Katso kysymyksen jakauma: Sähköposti ja kalenteri Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Toimistosovellukset (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ym.), tutustu korttien sisältöön* Katso kysymyksen jakauma: Toimistosovellukset (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ym.), tutustu korttien sisältöön Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Netiketti ja someketti* Katso kysymyksen jakauma: Netiketti ja someketti Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Verkot (langallinen, langaton, 3G, hallinto-/opetusverkko, internet, intranet ja niiden erilaiset palvelukokonaisuudet)* Katso kysymyksen jakauma: Verkot (langallinen, langaton, 3G, hallinto-/opetusverkko, internet, intranet ja niiden erilaiset palvelukokonaisuudet) Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Sähköinen oppimateriaali* Katso kysymyksen jakauma: Sähköinen oppimateriaali Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Sähköinen viestintä (intranet, internet, kotisivu, wiki, portaalit)* Katso kysymyksen jakauma: Sähköinen viestintä (intranet, internet, kotisivu, wiki, portaalit) Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Oman opetusalan sovellukset* Katso kysymyksen jakauma: Oman opetusalan sovellukset Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Sähköinen asiointi ja kansalaisvaikuttaminen* Katso kysymyksen jakauma: Sähköinen asiointi ja kansalaisvaikuttaminen Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Ääni- ja videolaitteistot ja -ohjelmistot sekä kuvan- ja videonkäsittely* Katso kysymyksen jakauma: Ääni- ja videolaitteistot ja -ohjelmistot sekä kuvan- ja videonkäsittely Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Tekijänoikeudet* Katso kysymyksen jakauma: Tekijänoikeudet Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.*** Katso kysymyksen jakauma: Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet, tabletit) käyttö koulussani edellyttää käyttövuoron varaamista.*** Katso kysymyksen jakauma: TVT-laitteiden (esim. tietokoneet, tabletit) käyttö koulussani edellyttää käyttövuoron varaamista. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Kuinka usein käytät TVT:a opetuksessasi?*** Katso kysymyksen jakauma: Kuinka usein käytät TVT:a opetuksessasi? Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
TVT:n käyttö sopii opetustyyliini.*** Katso kysymyksen jakauma: TVT:n käyttö sopii opetustyyliini. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*** Katso kysymyksen jakauma: Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Käytän koulun verkkosivuja kodin ja koulun välisessä viestinnässä.*** Katso kysymyksen jakauma: Käytän koulun verkkosivuja kodin ja koulun välisessä viestinnässä. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Oppitunneillani on käytössä riittävän nopea ja vakaa internet-yhteys.*** Katso kysymyksen jakauma: Oppitunneillani on käytössä riittävän nopea ja vakaa internet-yhteys. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Olen yhteydessä vanhempiin sähköisten apuvälineiden kautta.*** Katso kysymyksen jakauma: Olen yhteydessä vanhempiin sähköisten apuvälineiden kautta. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.*** Katso kysymyksen jakauma: Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.*** Katso kysymyksen jakauma: Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
Oppilashallintojärjestelmä (esim. Helmi tai Wilma)*** Katso kysymyksen jakauma: Oppilashallintojärjestelmä (esim. Helmi tai Wilma) Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Oppijat antavat minulle uusia ideoita TVT:n käyttöön opetuksessa.* Katso kysymyksen jakauma: Oppijat antavat minulle uusia ideoita TVT:n käyttöön opetuksessa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Saan muilta opettajilta tukea ja vinkkejä omaan TVT:n opetuskäyttööni.* Katso kysymyksen jakauma: Saan muilta opettajilta tukea ja vinkkejä omaan TVT:n opetuskäyttööni. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osallistun aktiivisesti kouluni TVT-hankintoihin.* Katso kysymyksen jakauma: Osallistun aktiivisesti kouluni TVT-hankintoihin. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Saan apua teknisissä ongelmissa pääasiassa (valitse yksi)* Katso kysymyksen jakauma: Saan apua teknisissä ongelmissa pääasiassa (valitse yksi) Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Useammin käytetyt laitteet ja ohjelmat
Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään useammin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.
1.1.2013-23.11.2024 | Vuosi 2012 | |
---|---|---|
Kirjakuja.fi | 4 | 0 |
Yle Areena | 16 | 0 |
5 | 1 | |
Google+ | 1 | 0 |
LibreOffice Writer | 2 | 0 |
Netistä löytämiäni valmiita tehtäviä | 15 | 8 |
Google Earth | 8 | 4 |
Fronter | 3 | 0 |
Dropbox | 4 | 2 |
Prezi | 2 | 2 |
Harvemmin käytetyt laitteet ja ohjelmat
Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään harvemmin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.
1.1.2013-23.11.2024 | Vuosi 2012 | |
---|---|---|
Microsoft Word | 26 | 86 |
Internet Explorer | 11 | 65 |
Wilma | 11 | 68 |
Windows | 11 | 82 |
Kirjasarjan tehtävät | 15 | 58 |
Mozilla Firefox | 8 | 46 |
Wikipedia | 18 | 54 |
Microsoft PowerPoint | 19 | 53 |
Vaihtelevat netistä poimitut sivustot | 12 | 46 |
YouTube | 22 | 56 |
WSOY:n oppimispelit | 6 | 36 |
Helmi | 2 | 23 |
Microsoft Excel | 12 | 33 |
Primus | 3 | 21 |
Sanoma pro | 15 | 34 |
Oppikirjojen sähköinen materiaali | 16 | 35 |
Microsoft Paint | 6 | 20 |
OpenOffice Write | 5 | 18 |
KiVa-pelit | 3 | 15 |
Ekapeli | 5 | 18 |
Pedanet | 8 | 21 |
Otavan oppimispelit ja tehtävät | 7 | 17 |
Windows Movie Maker | 4 | 12 |
Google Chrome | 5 | 13 |
Moodle | 4 | 10 |
Adobe Photoshop | 2 | 7 |
GIMP | 2 | 7 |
Linux | 1 | 5 |
LukiMat | 3 | 8 |
Picasa | 2 | 6 |
Paint Shop Pro | 1 | 6 |
Safari | 2 | 6 |
Papunet | 5 | 10 |
5 | 9 | |
iOS | 1 | 4 |
Geogebra | 1 | 4 |
SMART Notebook | 3 | 6 |
Google Docs | 5 | 9 |
Pages | 1 | 3 |
Android | 1 | 2 |
Opettaja.tv | 7 | 9 |
1 | 2 | |
Ylen opettaja.tv | 7 | 9 |
Perunakellari | 7 | 8 |
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2013 - 23.11.2024. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.