Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (264 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
| Hyödynnän sosiaalista mediaa (esimerkiksi Facebookia, Twitteriä tai blogeja) viestiessäni vanhempien ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.*** Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän sosiaalista mediaa (esimerkiksi Facebookia, Twitteriä tai blogeja) viestiessäni vanhempien ja ulkoisten sidosryhmien kanssa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
| Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*** Katso kysymyksen jakauma: Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
| Onko koulullasi käytössä langaton verkko, joka toimii kaikissa koulun tiloissa?*** Katso kysymyksen jakauma: Onko koulullasi käytössä langaton verkko, joka toimii kaikissa koulun tiloissa? Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
| Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
| Onko koulussasi käytössä langaton verkko?*** Katso kysymyksen jakauma: Onko koulussasi käytössä langaton verkko? Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
| Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit). Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
| Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** Katso kysymyksen jakauma: Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
| Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet.*** Katso kysymyksen jakauma: Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
| Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** Katso kysymyksen jakauma: Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
| Jaan tuottamaani oppimateriaalia koulun sisäisessä tai julkisessa verkossa.*** Katso kysymyksen jakauma: Jaan tuottamaani oppimateriaalia koulun sisäisessä tai julkisessa verkossa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
| Rakennan opetukseni oppikirjan mukaan.*** Katso kysymyksen jakauma: Rakennan opetukseni oppikirjan mukaan. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
| TVT:n avulla oppijat pystyvät käsittelemään opetettavaa ilmiötä monipuolisesti.*** Katso kysymyksen jakauma: TVT:n avulla oppijat pystyvät käsittelemään opetettavaa ilmiötä monipuolisesti. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
| Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.*** Katso kysymyksen jakauma: Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
| Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.*** Katso kysymyksen jakauma: Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
| Koen itseni yksinäiseksi TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*** Katso kysymyksen jakauma: Koen itseni yksinäiseksi TVT:n opetuskäytön kehittämisessä. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
| TVT-laitteiden (esim. tietokoneet, tabletit) käyttö koulussani edellyttää käyttövuoron varaamista.*** Katso kysymyksen jakauma: TVT-laitteiden (esim. tietokoneet, tabletit) käyttö koulussani edellyttää käyttövuoron varaamista. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
| Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.*** Katso kysymyksen jakauma: Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
| Kuinka usein käytät TVT:a opetuksessasi?*** Katso kysymyksen jakauma: Kuinka usein käytät TVT:a opetuksessasi? Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
| TVT:n käyttö sopii opetustyyliini.*** Katso kysymyksen jakauma: TVT:n käyttö sopii opetustyyliini. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
| Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*** Katso kysymyksen jakauma: Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
| Oppitunneillani on käytössä riittävän nopea ja vakaa internet-yhteys.*** Katso kysymyksen jakauma: Oppitunneillani on käytössä riittävän nopea ja vakaa internet-yhteys. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
| Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.*** Katso kysymyksen jakauma: Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
| Saan muilta opettajilta tukea ja vinkkejä omaan TVT:n opetuskäyttööni.*** Katso kysymyksen jakauma: Saan muilta opettajilta tukea ja vinkkejä omaan TVT:n opetuskäyttööni. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
| Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.*** Katso kysymyksen jakauma: Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
| Osallistun aktiivisesti kouluni TVT-hankintoihin.* Katso kysymyksen jakauma: Osallistun aktiivisesti kouluni TVT-hankintoihin. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Useammin käytetyt laitteet ja ohjelmat
Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään useammin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.
| 1.1.2014-24.2.2024 | Vuosi 2012 | |
|---|---|---|
| Kirjakuja.fi | 4 | 0 |
| Google+ | 1 | 0 |
| LibreOffice Writer | 2 | 0 |
| 5 | 1 | |
| Yle Areena | 13 | 0 |
| Fronter | 2 | 0 |
| Dropbox | 4 | 2 |
| Google Earth | 6 | 4 |
| Netistä löytämiäni valmiita tehtäviä | 11 | 8 |
| IPad opetussovelluksia | 4 | 3 |
Harvemmin käytetyt laitteet ja ohjelmat
Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään harvemmin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.
| 1.1.2014-24.2.2024 | Vuosi 2012 | |
|---|---|---|
| Microsoft Word | 21 | 86 |
| Wilma | 6 | 68 |
| Internet Explorer | 5 | 65 |
| Windows | 5 | 82 |
| Kirjasarjan tehtävät | 11 | 58 |
| Mozilla Firefox | 4 | 46 |
| Wikipedia | 15 | 54 |
| Microsoft PowerPoint | 15 | 53 |
| YouTube | 18 | 56 |
| Vaihtelevat netistä poimitut sivustot | 10 | 46 |
| WSOY:n oppimispelit | 4 | 36 |
| Helmi | 1 | 23 |
| Microsoft Excel | 9 | 33 |
| Primus | 2 | 21 |
| Oppikirjojen sähköinen materiaali | 13 | 35 |
| Sanoma pro | 12 | 34 |
| Microsoft Paint | 4 | 20 |
| OpenOffice Write | 4 | 18 |
| Ekapeli | 4 | 18 |
| KiVa-pelit | 2 | 15 |
| Pedanet | 8 | 21 |
| Otavan oppimispelit ja tehtävät | 5 | 17 |
| Google Chrome | 3 | 13 |
| Windows Movie Maker | 3 | 12 |
| Moodle | 3 | 10 |
| Adobe Photoshop | 2 | 7 |
| LukiMat | 3 | 8 |
| GIMP | 1 | 7 |
| Picasa | 1 | 6 |
| Paint Shop Pro | 1 | 6 |
| Linux | 0 | 5 |
| Safari | 1 | 6 |
| Papunet | 4 | 10 |
| 5 | 9 | |
| iOS | 1 | 4 |
| SMART Notebook | 2 | 6 |
| Geogebra | 1 | 4 |
| Google Docs | 5 | 9 |
| Opettaja.tv | 6 | 9 |
| Pages | 1 | 3 |
| Android | 1 | 2 |
| Perunakellari | 6 | 8 |
| 1 | 2 | |
| Ylen opettaja.tv | 7 | 9 |
| Edu.fi | 6 | 8 |
| Abitreenit | 2 | 3 |
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2014 - 24.2.2024. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.
