Vuosiraportti 1.1.2014-9.5.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Kouluni oppijat keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta Mobiililaitteet.***
Onko koulullasi käytössä langaton verkko, joka toimii kaikissa koulun tiloissa?***
Tiedän, mitä tarkoitetaan videovälitteisellä opetuksella, ja tunnen joitakin videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä (esim. Adobe Connect, Lync).***
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Osaan käyttää jotakin esitysgrafiikkaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).***
Osaan käyttää mobiililaitteita (esim. älypuhelimet, tabletit).***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Osaan käyttää sähköpostia tehokkaasti (esim. liittää liitetiedostoja ja käyttää postituslistoja).***
Järjestän opetustilanteita myös luokkahuoneen ulkopuolella kannettavia päätelaitteita hyödyntäen.***
Jaan tuottamaani oppimateriaalia koulun sisäisessä tai julkisessa verkossa.***
Osaan hyödyntää oppilaiden omia mobiililaitteita osana opetusta.***
Osaan käyttää yhteisöpalveluita (esim. Facebook, Twitter, Google+).***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Osaan hyödyntää mobiililaitteita sisältöjen tuottamiseen (esim. teksti, kuva, ääni, video).***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Hyödynnän sosiaalista mediaa opetuksessani.***
Onko koulussasi käytössä langaton verkko?***
Hyödynnän sosiaalista mediaa (esimerkiksi Facebookia, Twitteriä tai blogeja) viestiessäni vanhempien ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
Työyhteisössäni on järjestetty mahdollisuuksia jakaa pedagogisia vinkkejä TVT:n käytöstä.***
Osaan teknisestä näkökulmasta järjestää videovälitteisiä opetustilanteita (esim. etäopetus, webinaarit).***
Osaan käyttää pikaviestimiä (esim. Skype, Google Talk, Lync).***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Osaan tehdä useaa eri tyyppistä mediaa sisältäviä materiaaleja (esim. kuva, ääni, video).***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Hyödynnän oppijoiden omaa osaamista tietoteknisten ongelmien ratkaisussa.***
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tiedonhaku- ja hallinta.***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Kuinka usein oppijat tuottavat tunneillasi erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota)?***
Osaan käyttää esitysgrafiikkaohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tehdä animaatiota sekä monipuolista sisältöä sisältäviä esityksiä).***
Rakennan opetukseni oppikirjan mukaan.***
Osaan kuvankäsittelyn perusteet (esim. kuvien rajaus, koon muuttaminen).***
Osaan käyttää jotakin tekstinkäsittelyohjelmaa (esim. Microsoft Word, LibreOffice Writer).***
Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet.***
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Osaan käyttää yhteisöllisiä sisällöntuotantopalveluita (esim. blogit, wikit).***
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta videovälitteinen opetus.***
Osaan videonkäsittelyn perusteet (esim. leikkaaminen, eri lähteiden yhdistely).***
Osaan käyttää sujuvasti dataprojektoria.***
Oppijat antavat minulle uusia ideoita TVT:n käyttöön opetuksessa.***
Osaan käyttää sujuvasti kosketustaulua tai vastaavaa interaktiivista esitystekniikkaa.***
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta ääni, video ja kuva.***
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
Osaan käyttää digikameraa eli ottaa kuvia ja siirtää niitä tietokoneelle.***
Osaan huomioida tekijänoikeudet käyttäessäni eri aineistoja verkosta.***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Osaan äänenkäsittelyn perusteet (esim. nauhoittaminen, editointi).***
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.***
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta sähköiset sisällöt ja oppimisympäristöt.***
Oppijat suunnittelevat ja luovat TVT:n avulla mediatöitä (esim. tv-uutisia tai digilehtiä).***
Osaan käyttää tekstinkäsittelyohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tyylejä ja automaattisia sisällysluetteloita).***
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta sähköinen viestintä.***
Tunnen opetukseni kannalta keskeiset sähköiset tietolähteet.***
Osaan käyttää sähköisiä työkaluja tiedon tallentamiseen ja järjestelemiseen.***
Osaan ohjata oppijoita valitsemaan ja vertailemaan tietolähteitä.***
Osaan käyttää sujuvasti dokumenttikameraa.**
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoyhteiskuntataidot ja mediakasvatus.**
Toimin koulullani TVT:n opetuskäytön tukena muille opettajille.**
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietotekniikan perustaidot.*
Osaan käyttää taulukkolaskentaohjelman edistyneitä ominaisuuksia opetuksessani (esim. kaavoja ja luoda erilaisia kuvaajia).*
Koen itseni yksinäiseksi TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet, tabletit) käyttö koulussani edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Oppitunneillani on käytössä riittävän nopea ja vakaa internet-yhteys.***
Osaan ohjata oppijoita kansalaisvaikuttamisen mahdollisuuksiin verkossa.***
Kuinka usein käytät TVT:a opetuksessasi?***
Koulullani on järjestetty tekninen lähituki (esim. digitalkkari).***
Saan muilta opettajilta tukea ja vinkkejä omaan TVT:n opetuskäyttööni.***
Osaan käyttää jotakin sähköistä oppimisympäristöä (esim. Moodle, Opit, Fronter).***
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.***
TVT:n käyttö sopii opetustyyliini.***
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta esitystekniikan opetuskäyttö.***
Käytän etäopetuksen osana videovälitteistä opetusta.***
Hyödynnän sähköisten sisältöjen ja oppimisympäristöjen mahdollisuuksia opetuksen eriyttämisessä.**
Onko sinulla TIEKE-tutkinto eli tietokoneen ajokortti?**
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.**
Osaan arvioida verkosta saadun tiedon luotettavuuden.*
Osallistun aktiivisesti kouluni TVT-hankintoihin.*
Osaan käyttää jotakin taulukkolaskentaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft Excel, LibreOffice Calc).*
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoturva ja tietosuoja.*
Osaan käyttää sujuvasti luokan äänentoistolaitteita.*
Osaan ohjata oppijoita verkossa käyttäytymiseen (“netiketti”).*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.

Useammin käytetyt laitteet ja ohjelmat

Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään useammin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.

Created with Highcharts 3.0.12 %1 %2 %1 %3 %1 %4 %4 %4 %6 %6 %9 %4 %2 %5 %1 %1.1.2014-9.5.2025Vuosi 20130102030405060708090100

Harvemmin käytetyt laitteet ja ohjelmat

Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään harvemmin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.