Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** |
Järjestän opetustilanteita myös luokkahuoneen ulkopuolella kannettavia päätelaitteita hyödyntäen.*** |
Hyödynnän sosiaalista mediaa (esimerkiksi Facebookia, Twitteriä tai blogeja) viestiessäni vanhempien ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.*** |
Osaan hyödyntää oppilaiden omia mobiililaitteita osana opetusta.*** |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*** |
Osaan käyttää mobiililaitteita (esim. älypuhelimet, tabletit).*** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** |
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.*** |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.*** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tiedonhaku- ja hallinta.*** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** |
Kouluni oppijat keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.*** |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Osaan hyödyntää mobiililaitteita sisältöjen tuottamiseen (esim. teksti, kuva, ääni, video).*** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta ääni, video ja kuva.*** |
Rakennan opetukseni oppikirjan mukaan.*** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta sähköiset sisällöt ja oppimisympäristöt.*** |
Tiedän, mitä tarkoitetaan videovälitteisellä opetuksella, ja tunnen joitakin videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä (esim. Adobe Connect, Lync).*** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietotekniikan perustaidot.*** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta sähköinen viestintä.*** |
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Osaan käyttää sujuvasti dataprojektoria.*** |
Osaan käyttää yhteisöpalveluita (esim. Facebook, Twitter, Google+).** |
Oppijat antavat minulle uusia ideoita TVT:n käyttöön opetuksessa.** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta videovälitteinen opetus.* |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta Mobiililaitteet.* |
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.*** |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.*** |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*** |
Osaan ohjata oppijoita kansalaisvaikuttamisen mahdollisuuksiin verkossa.*** |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*** |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*** |
Osaan käyttää sujuvasti kosketustaulua tai vastaavaa interaktiivista esitystekniikkaa.*** |
Oppijat käyttävät tunneillani luokan esitystekniikkaa, kuten kosketustaulua tai dokumenttikameraa.*** |
Osaan käyttää jotakin sähköistä oppimisympäristöä (esim. Moodle, Opit, Fronter).*** |
Koen itseni yksinäiseksi TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*** |
Saan muilta opettajilta tukea ja vinkkejä omaan TVT:n opetuskäyttööni.*** |
Hyödynnän sähköisten sisältöjen ja oppimisympäristöjen mahdollisuuksia opetuksen eriyttämisessä.*** |
TVT:n käyttö sopii opetustyyliini.*** |
Osaan hyödyntää oppilashallintojärjestelmien viestintävälineitä vanhempien, kollegoiden ja oppijoiden välisessä yhteydenpidossa (esim. Wilma, Helmi).*** |
Toimin koulullani TVT:n opetuskäytön tukena muille opettajille.*** |
Kuinka usein käytät TVT:a opetuksessasi?*** |
Osaan käyttää sähköisiä oppimisympäristöjä kaksisuuntaisen viestinnän välineenä.*** |
Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet.*** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoturva ja tietosuoja.*** |
Osaan käyttää esitysgrafiikkaohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tehdä animaatiota sekä monipuolista sisältöä sisältäviä esityksiä).*** |
Osallistun aktiivisesti kouluni TVT-hankintoihin.** |
Työyhteisössäni on järjestetty mahdollisuuksia jakaa pedagogisia vinkkejä TVT:n käytöstä.** |
Osaan käyttää tekstinkäsittelyohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tyylejä ja automaattisia sisällysluetteloita).** |
Kuinka usein oppijat tuottavat tunneillasi erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota)?** |
Oppitunneillani on käytössä riittävän nopea ja vakaa internet-yhteys.** |
Hyödynnän sosiaalista mediaa opetuksessani.** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta esitystekniikan opetuskäyttö.* |
Osaan käyttää yhteisöllisiä sisällöntuotantopalveluita (esim. blogit, wikit).* |
Osaan käyttää pikaviestimiä (esim. Skype, Google Talk, Lync).* |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoyhteiskuntataidot ja mediakasvatus.* |
Onko sinulla TIEKE-tutkinto eli tietokoneen ajokortti?* |
Osaan huomioida tekijänoikeudet käyttäessäni eri aineistoja verkosta.* |
Käytän etäopetuksen osana videovälitteistä opetusta.* |
Jaan tuottamaani oppimateriaalia koulun sisäisessä tai julkisessa verkossa.* |
Osaan tehdä useaa eri tyyppistä mediaa sisältäviä materiaaleja (esim. kuva, ääni, video).* |
Osaan kuvankäsittelyn perusteet (esim. kuvien rajaus, koon muuttaminen).* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Useammin käytetyt laitteet ja ohjelmat
Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään useammin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.
Harvemmin käytetyt laitteet ja ohjelmat
Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään harvemmin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2015 - 6.6.2023. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.