Vuosiraportti 1.1.2016-10.5.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Hyödynnän sosiaalista mediaa (esimerkiksi Facebookia, Twitteriä tai blogeja) viestiessäni vanhempien ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Osaan käyttää mobiililaitteita (esim. älypuhelimet, tabletit).***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Järjestän opetustilanteita myös luokkahuoneen ulkopuolella kannettavia päätelaitteita hyödyntäen.***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tiedonhaku- ja hallinta.***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Osaan hyödyntää oppilaiden omia mobiililaitteita osana opetusta.***
Kouluni oppijat keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
Osaan hyödyntää oppilashallintojärjestelmien viestintävälineitä vanhempien, kollegoiden ja oppijoiden välisessä yhteydenpidossa (esim. Wilma, Helmi).***
Osaan hyödyntää mobiililaitteita sisältöjen tuottamiseen (esim. teksti, kuva, ääni, video).***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Osaan käyttää sujuvasti dokumenttikameraa.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta ääni, video ja kuva.***
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta sähköiset sisällöt ja oppimisympäristöt.***
Osaan käyttää sujuvasti dataprojektoria.***
Osaan käyttää yhteisöpalveluita (esim. Facebook, Twitter, Google+).***
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietotekniikan perustaidot.***
Oppijat antavat minulle uusia ideoita TVT:n käyttöön opetuksessa.**
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoyhteiskuntataidot ja mediakasvatus.**
Rakennan opetukseni oppikirjan mukaan.*
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta sähköinen viestintä.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.***
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Osaan ohjata oppijoita kansalaisvaikuttamisen mahdollisuuksiin verkossa.***
Osaan käyttää jotakin sähköistä oppimisympäristöä (esim. Moodle, Opit, Fronter).***
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet, tabletit) käyttö koulussani edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoturva ja tietosuoja.***
Toimin koulullani TVT:n opetuskäytön tukena muille opettajille.***
Osaan käyttää sujuvasti kosketustaulua tai vastaavaa interaktiivista esitystekniikkaa.***
Osallistun aktiivisesti kouluni TVT-hankintoihin.***
Osaan käyttää sähköisiä oppimisympäristöjä kaksisuuntaisen viestinnän välineenä.***
TVT:n käyttö sopii opetustyyliini.***
Oppijat käyttävät tunneillani luokan esitystekniikkaa, kuten kosketustaulua tai dokumenttikameraa.***
Saan muilta opettajilta tukea ja vinkkejä omaan TVT:n opetuskäyttööni.***
Onko sinulla TIEKE-tutkinto eli tietokoneen ajokortti?***
Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet.***
Jaan tuottamaani oppimateriaalia koulun sisäisessä tai julkisessa verkossa.***
Osaan käyttää esitysgrafiikkaohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tehdä animaatiota sekä monipuolista sisältöä sisältäviä esityksiä).***
Koen itseni yksinäiseksi TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.***
Kuinka usein käytät TVT:a opetuksessasi?***
Osaan käyttää taulukkolaskentaohjelman edistyneitä ominaisuuksia opetuksessani (esim. kaavoja ja luoda erilaisia kuvaajia).***
Osaan käyttää jotakin taulukkolaskentaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft Excel, LibreOffice Calc).***
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta esitystekniikan opetuskäyttö.***
Osaan käyttää sähköpostia tehokkaasti (esim. liittää liitetiedostoja ja käyttää postituslistoja).***
Työyhteisössäni on järjestetty mahdollisuuksia jakaa pedagogisia vinkkejä TVT:n käytöstä.***
Hyödynnän sähköisten sisältöjen ja oppimisympäristöjen mahdollisuuksia opetuksen eriyttämisessä.**
Osaan teknisestä näkökulmasta järjestää videovälitteisiä opetustilanteita (esim. etäopetus, webinaarit).**
Osaan käyttää tekstinkäsittelyohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tyylejä ja automaattisia sisällysluetteloita).**
Osaan huomioida tekijänoikeudet käyttäessäni eri aineistoja verkosta.**
Käytän etäopetuksen osana videovälitteistä opetusta.*
Osaan käyttää pikaviestimiä (esim. Skype, Google Talk, Lync).*
Osaan käyttää sujuvasti luokan äänentoistolaitteita.*
Hyödynnän sosiaalista mediaa opetuksessani.*
Osaan käyttää jotakin esitysgrafiikkaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).*
Oppitunneillani on käytössä riittävän nopea ja vakaa internet-yhteys.*
Kuinka usein oppijat tuottavat tunneillasi erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota)?*
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.

Harvemmin käytetyt laitteet ja ohjelmat

Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään harvemmin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.