Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Hyödynnän sosiaalista mediaa (esimerkiksi Facebookia, Twitteriä tai blogeja) viestiessäni vanhempien ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.*** |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.*** |
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.*** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** |
Osaan käyttää mobiililaitteita (esim. älypuhelimet, tabletit).*** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*** |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*** |
Järjestän opetustilanteita myös luokkahuoneen ulkopuolella kannettavia päätelaitteita hyödyntäen.*** |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tiedonhaku- ja hallinta.*** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** |
Osaan hyödyntää oppilaiden omia mobiililaitteita osana opetusta.*** |
Kouluni oppijat keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.*** |
Osaan hyödyntää oppilashallintojärjestelmien viestintävälineitä vanhempien, kollegoiden ja oppijoiden välisessä yhteydenpidossa (esim. Wilma, Helmi).*** |
Osaan hyödyntää mobiililaitteita sisältöjen tuottamiseen (esim. teksti, kuva, ääni, video).*** |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Osaan käyttää sujuvasti dokumenttikameraa.*** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** |
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta ääni, video ja kuva.*** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta sähköiset sisällöt ja oppimisympäristöt.*** |
Osaan käyttää sujuvasti dataprojektoria.*** |
Osaan käyttää yhteisöpalveluita (esim. Facebook, Twitter, Google+).*** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietotekniikan perustaidot.*** |
Oppijat antavat minulle uusia ideoita TVT:n käyttöön opetuksessa.** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoyhteiskuntataidot ja mediakasvatus.** |
Rakennan opetukseni oppikirjan mukaan.* |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta sähköinen viestintä.* |
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.*** |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.*** |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*** |
Osaan ohjata oppijoita kansalaisvaikuttamisen mahdollisuuksiin verkossa.*** |
Osaan käyttää jotakin sähköistä oppimisympäristöä (esim. Moodle, Opit, Fronter).*** |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*** |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*** |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet, tabletit) käyttö koulussani edellyttää käyttövuoron varaamista.*** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoturva ja tietosuoja.*** |
Toimin koulullani TVT:n opetuskäytön tukena muille opettajille.*** |
Osaan käyttää sujuvasti kosketustaulua tai vastaavaa interaktiivista esitystekniikkaa.*** |
Osallistun aktiivisesti kouluni TVT-hankintoihin.*** |
Osaan käyttää sähköisiä oppimisympäristöjä kaksisuuntaisen viestinnän välineenä.*** |
TVT:n käyttö sopii opetustyyliini.*** |
Oppijat käyttävät tunneillani luokan esitystekniikkaa, kuten kosketustaulua tai dokumenttikameraa.*** |
Saan muilta opettajilta tukea ja vinkkejä omaan TVT:n opetuskäyttööni.*** |
Onko sinulla TIEKE-tutkinto eli tietokoneen ajokortti?*** |
Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet.*** |
Jaan tuottamaani oppimateriaalia koulun sisäisessä tai julkisessa verkossa.*** |
Osaan käyttää esitysgrafiikkaohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tehdä animaatiota sekä monipuolista sisältöä sisältäviä esityksiä).*** |
Koen itseni yksinäiseksi TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*** |
Kuinka usein käytät TVT:a opetuksessasi?*** |
Osaan käyttää taulukkolaskentaohjelman edistyneitä ominaisuuksia opetuksessani (esim. kaavoja ja luoda erilaisia kuvaajia).*** |
Osaan käyttää jotakin taulukkolaskentaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft Excel, LibreOffice Calc).*** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta esitystekniikan opetuskäyttö.*** |
Osaan käyttää sähköpostia tehokkaasti (esim. liittää liitetiedostoja ja käyttää postituslistoja).*** |
Työyhteisössäni on järjestetty mahdollisuuksia jakaa pedagogisia vinkkejä TVT:n käytöstä.*** |
Hyödynnän sähköisten sisältöjen ja oppimisympäristöjen mahdollisuuksia opetuksen eriyttämisessä.** |
Osaan teknisestä näkökulmasta järjestää videovälitteisiä opetustilanteita (esim. etäopetus, webinaarit).** |
Osaan käyttää tekstinkäsittelyohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tyylejä ja automaattisia sisällysluetteloita).** |
Osaan huomioida tekijänoikeudet käyttäessäni eri aineistoja verkosta.** |
Käytän etäopetuksen osana videovälitteistä opetusta.* |
Osaan käyttää pikaviestimiä (esim. Skype, Google Talk, Lync).* |
Osaan käyttää sujuvasti luokan äänentoistolaitteita.* |
Hyödynnän sosiaalista mediaa opetuksessani.* |
Osaan käyttää jotakin esitysgrafiikkaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).* |
Oppitunneillani on käytössä riittävän nopea ja vakaa internet-yhteys.* |
Kuinka usein oppijat tuottavat tunneillasi erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota)?* |
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Harvemmin käytetyt laitteet ja ohjelmat
Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään harvemmin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2016 - 10.5.2025. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.