Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*** |
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.*** |
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.*** |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*** |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.*** |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*** |
Osaan hyödyntää oppilashallintojärjestelmien viestintävälineitä vanhempien, kollegoiden ja oppijoiden välisessä yhteydenpidossa (esim. Wilma, Helmi).*** |
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Kouluni oppijat keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta Ohjelmointi.* |
Käytän opetukseen liittyvissä palveluissa hyviä salasanoja.* |
Koen itseni yksinäiseksi TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.* |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietotekniikan perustaidot.* |
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.*** |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*** |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.*** |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet, tabletit) käyttö koulussani edellyttää käyttövuoron varaamista.*** |
Kouluni tukee TVT-koulutuksiin osallistumista. *** |
Osaan käyttää jotakin sähköistä oppimisympäristöä (esim. Moodle, Opit, Fronter).*** |
Kuinka usein oppijat käyttävät tabletteja tunneillasi?*** |
Kuinka usein käytät tablettia opetuksessasi tai sen suunnittelussa?*** |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Kuinka usein käytät TVT:a opetuksessasi?*** |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Osaan käyttää jotakin taulukkolaskentaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft Excel, LibreOffice Calc).** |
Jaan tuottamaani oppimateriaalia koulun sisäisessä tai julkisessa verkossa.** |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).** |
Saan muilta opettajilta tukea ja vinkkejä omaan TVT:n opetuskäyttööni.** |
Osallistun aktiivisesti kouluni TVT-hankintoihin.** |
Osaan käyttää sähköpostia tehokkaasti (esim. liittää liitetiedostoja ja käyttää postituslistoja).** |
Toimin koulullani TVT:n opetuskäytön tukena muille opettajille.** |
Oppijat käyttävät tunneillani luokan esitystekniikkaa, kuten kosketustaulua tai dokumenttikameraa.** |
Onko sinulla TIEKE-tutkinto eli tietokoneen ajokortti?** |
Työyhteisössäni on järjestetty mahdollisuuksia jakaa pedagogisia vinkkejä TVT:n käytöstä.** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.* |
Osaan käyttää jotakin tekstinkäsittelyohjelmaa (esim. Microsoft Word, LibreOffice Writer).* |
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on vaikeaa.* |
Osaan käyttää taulukkolaskentaohjelman edistyneitä ominaisuuksia opetuksessani (esim. kaavoja ja luoda erilaisia kuvaajia).* |
Opetusaiheisiini on vaikea löytää sähköistä materiaalia.* |
Osaan käyttää jotakin esitysgrafiikkaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).* |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.* |
Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet.* |
Osaan käyttää esitysgrafiikkaohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tehdä animaatiota sekä monipuolista sisältöä sisältäviä esityksiä).* |
Hyödynnän sosiaalista mediaa opetuksessani.* |
Koulullani on riittävän nopea ja vakaa langaton verkko.* |
Tiedän, mitä tarkoitetaan videovälitteisellä opetuksella, ja tunnen joitakin videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä (esim. Adobe Connect, Lync).* |
Kuinka usein oppijat tuottavat tunneillasi erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota)?* |
Hyödynnän oppijoiden omaa osaamista tietoteknisten ongelmien ratkaisussa.* |
Osaan käyttää sujuvasti kosketustaulua tai vastaavaa interaktiivista esitystekniikkaa.* |
Osaan kuvankäsittelyn perusteet (esim. kuvien rajaus, koon muuttaminen).* |
Hyödynnän sähköisten sisältöjen ja oppimisympäristöjen mahdollisuuksia opetuksen eriyttämisessä.* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Harvemmin käytetyt laitteet ja ohjelmat
Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään harvemmin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2015 - 13.11.2024. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.