Vuosiraportti 1.1.2015-16.4.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Osaan hyödyntää oppilashallintojärjestelmien viestintävälineitä vanhempien, kollegoiden ja oppijoiden välisessä yhteydenpidossa (esim. Wilma, Helmi).***
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Kouluni oppijat keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.**
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta Ohjelmointi.*
Käytän opetukseen liittyvissä palveluissa hyviä salasanoja.*
Koen itseni yksinäiseksi TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietotekniikan perustaidot.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet, tabletit) käyttö koulussani edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Kouluni tukee TVT-koulutuksiin osallistumista. ***
Osaan käyttää jotakin sähköistä oppimisympäristöä (esim. Moodle, Opit, Fronter).***
Kuinka usein oppijat käyttävät tabletteja tunneillasi?***
Kuinka usein käytät tablettia opetuksessasi tai sen suunnittelussa?***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Kuinka usein käytät TVT:a opetuksessasi?***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Osaan käyttää jotakin taulukkolaskentaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft Excel, LibreOffice Calc).**
Jaan tuottamaani oppimateriaalia koulun sisäisessä tai julkisessa verkossa.**
Saan muilta opettajilta tukea ja vinkkejä omaan TVT:n opetuskäyttööni.**
Osallistun aktiivisesti kouluni TVT-hankintoihin.**
Osaan käyttää sähköpostia tehokkaasti (esim. liittää liitetiedostoja ja käyttää postituslistoja).**
Toimin koulullani TVT:n opetuskäytön tukena muille opettajille.**
Oppijat käyttävät tunneillani luokan esitystekniikkaa, kuten kosketustaulua tai dokumenttikameraa.**
Onko sinulla TIEKE-tutkinto eli tietokoneen ajokortti?**
Työyhteisössäni on järjestetty mahdollisuuksia jakaa pedagogisia vinkkejä TVT:n käytöstä.**
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).**
Osaan käyttää jotakin tekstinkäsittelyohjelmaa (esim. Microsoft Word, LibreOffice Writer).*
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on vaikeaa.*
Osaan käyttää taulukkolaskentaohjelman edistyneitä ominaisuuksia opetuksessani (esim. kaavoja ja luoda erilaisia kuvaajia).*
Opetusaiheisiini on vaikea löytää sähköistä materiaalia.*
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*
Osaan käyttää jotakin esitysgrafiikkaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).*
Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet.*
Hyödynnän sosiaalista mediaa opetuksessani.*
Osaan käyttää esitysgrafiikkaohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tehdä animaatiota sekä monipuolista sisältöä sisältäviä esityksiä).*
Koulullani on riittävän nopea ja vakaa langaton verkko.*
Tiedän, mitä tarkoitetaan videovälitteisellä opetuksella, ja tunnen joitakin videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä (esim. Adobe Connect, Lync).*
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*
Kuinka usein oppijat tuottavat tunneillasi erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota)?*
Hyödynnän oppijoiden omaa osaamista tietoteknisten ongelmien ratkaisussa.*
Osaan käyttää sujuvasti kosketustaulua tai vastaavaa interaktiivista esitystekniikkaa.*
Hyödynnän sähköisten sisältöjen ja oppimisympäristöjen mahdollisuuksia opetuksen eriyttämisessä.*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.

Harvemmin käytetyt laitteet ja ohjelmat

Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään harvemmin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.