Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.*** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*** |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*** |
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.*** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*** |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.*** |
Osaan hyödyntää oppilashallintojärjestelmien viestintävälineitä vanhempien, kollegoiden ja oppijoiden välisessä yhteydenpidossa (esim. Wilma, Helmi).*** |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta Ohjelmointi.*** |
Osaan käyttää jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm). *** |
Osaan käyttää sujuvasti dokumenttikameraa.*** |
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Käytän opetukseen liittyvissä palveluissa hyviä salasanoja.*** |
Kouluni oppijat keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.*** |
Ohjeistan oppijoitani käyttämään turvallisia salasanoja. * |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoyhteiskuntataidot ja mediakasvatus.* |
Järjestän opetustilanteita myös luokkahuoneen ulkopuolella kannettavia päätelaitteita hyödyntäen.* |
Rakennan opetukseni oppikirjan mukaan.* |
Osaan käyttää yhteisöpalveluita (esim. Facebook, Twitter, Google+).* |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet, tabletit) käyttö koulussani edellyttää käyttövuoron varaamista.*** |
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.*** |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*** |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.*** |
Osaan käyttää jotakin sähköistä oppimisympäristöä (esim. Moodle, Opit, Fronter).*** |
Kouluni tukee TVT-koulutuksiin osallistumista. *** |
Jaan tuottamaani oppimateriaalia koulun sisäisessä tai julkisessa verkossa.*** |
Osaan käyttää jotakin taulukkolaskentaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft Excel, LibreOffice Calc).*** |
Tiedän, mitä tarkoitetaan videovälitteisellä opetuksella, ja tunnen joitakin videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä (esim. Adobe Connect, Lync).*** |
Onko sinulla TIEKE-tutkinto eli tietokoneen ajokortti?*** |
Osaan käyttää taulukkolaskentaohjelman edistyneitä ominaisuuksia opetuksessani (esim. kaavoja ja luoda erilaisia kuvaajia).*** |
Osallistun aktiivisesti kouluni TVT-hankintoihin.*** |
Osaan käyttää sähköpostia tehokkaasti (esim. liittää liitetiedostoja ja käyttää postituslistoja).*** |
Opetusaiheisiini on vaikea löytää sähköistä materiaalia.*** |
Osaan teknisestä näkökulmasta järjestää videovälitteisiä opetustilanteita (esim. etäopetus, webinaarit).*** |
Käytän etäopetuksen osana videovälitteistä opetusta.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Kuinka usein oppijat käyttävät tabletteja tunneillasi?*** |
Toimin koulullani TVT:n opetuskäytön tukena muille opettajille.*** |
Osaan käyttää jotakin esitysgrafiikkaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).*** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta videovälitteinen opetus.*** |
Hyödynnän sosiaalista mediaa (esimerkiksi Facebookia, Twitteriä tai blogeja) viestiessäni vanhempien ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.** |
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on vaikeaa.** |
Osaan käyttää esitysgrafiikkaohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tehdä animaatiota sekä monipuolista sisältöä sisältäviä esityksiä).** |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.** |
Osaan käyttää jotakin tekstinkäsittelyohjelmaa (esim. Microsoft Word, LibreOffice Writer).** |
Kuinka usein käytät TVT:a opetuksessasi?* |
Osaan hyödyntää mobiililaitteita sisältöjen tuottamiseen (esim. teksti, kuva, ääni, video).* |
Koulullani on riittävän nopea ja vakaa langaton verkko.* |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.* |
Kuinka usein käytät tablettia opetuksessasi tai sen suunnittelussa?* |
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppijoiden kanssa.* |
Kuinka usein oppijat tuottavat tunneillasi erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota)?* |
Hyödynnän oppijoiden omaa osaamista tietoteknisten ongelmien ratkaisussa.* |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoturva ja tietosuoja.* |
Osaan hyödyntää oppilaiden omia mobiililaitteita osana opetusta.* |
Hyödynnän sosiaalista mediaa opetuksessani.* |
Saan muilta opettajilta tukea ja vinkkejä omaan TVT:n opetuskäyttööni.* |
Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet.* |
Osaan käyttää pikaviestimiä (esim. Skype, Google Talk, Lync).* |
Osaan kuvankäsittelyn perusteet (esim. kuvien rajaus, koon muuttaminen).* |
Osaan käyttää sujuvasti kosketustaulua tai vastaavaa interaktiivista esitystekniikkaa.* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Harvemmin käytetyt laitteet ja ohjelmat
Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään harvemmin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2016 - 9.5.2025. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.