Vuosiraportti 1.1.2015-24.2.2024

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet, tabletit) käyttö koulussani edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Käytän etäopetuksen osana videovälitteistä opetusta.***
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta videovälitteinen opetus.***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
Tiedän, mitä tarkoitetaan videovälitteisellä opetuksella, ja tunnen joitakin videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä (esim. Adobe Connect, Lync).***
Opetusaiheisiini on vaikea löytää sähköistä materiaalia.***
Onko sinulla TIEKE-tutkinto eli tietokoneen ajokortti?***
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoturva ja tietosuoja.***
Osaan käyttää taulukkolaskentaohjelman edistyneitä ominaisuuksia opetuksessani (esim. kaavoja ja luoda erilaisia kuvaajia).***
Osaan teknisestä näkökulmasta järjestää videovälitteisiä opetustilanteita (esim. etäopetus, webinaarit).***
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta esitystekniikan opetuskäyttö.***
Osaan käyttää jotakin taulukkolaskentaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft Excel, LibreOffice Calc).***
Hyödynnän sosiaalista mediaa (esimerkiksi Facebookia, Twitteriä tai blogeja) viestiessäni vanhempien ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.**
Osaan käyttää jotakin sähköistä oppimisympäristöä (esim. Moodle, Opit, Fronter).**
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta sähköinen viestintä.**
Jaan tuottamaani oppimateriaalia koulun sisäisessä tai julkisessa verkossa.**
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tiedonhaku- ja hallinta.*
Rakennan opetukseni oppikirjan mukaan.*
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta Mobiililaitteet.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.***
Osaan hyödyntää oppilashallintojärjestelmien viestintävälineitä vanhempien, kollegoiden ja oppijoiden välisessä yhteydenpidossa (esim. Wilma, Helmi).***
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Osaan käyttää sujuvasti dokumenttikameraa.***
Osaan käyttää jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm). ***
Oppijat käyttävät tunneillani luokan esitystekniikkaa, kuten kosketustaulua tai dokumenttikameraa.***
Osaan käyttää sujuvasti kosketustaulua tai vastaavaa interaktiivista esitystekniikkaa.***
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta Ohjelmointi.***
Hyödynnän sähköisten sisältöjen ja oppimisympäristöjen mahdollisuuksia opetuksen eriyttämisessä.***
Osaan käyttää sujuvasti luokan äänentoistolaitteita.***
Osaan käyttää mobiililaitteita (esim. älypuhelimet, tabletit).***
Kuinka usein oppijat käyttävät tabletteja tunneillasi?***
Saan muilta opettajilta tukea ja vinkkejä omaan TVT:n opetuskäyttööni.***
Osaan hyödyntää oppilaiden omia mobiililaitteita osana opetusta.***
Koen itseni yksinäiseksi TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.***
Kuinka usein käytät TVT:a opetuksessasi?***
Järjestän opetustilanteita myös luokkahuoneen ulkopuolella kannettavia päätelaitteita hyödyntäen.***
Kuinka usein käytät tablettia opetuksessasi tai sen suunnittelussa?***
Osaan hyödyntää mobiililaitteita sisältöjen tuottamiseen (esim. teksti, kuva, ääni, video).***
Osaan käyttää sujuvasti dataprojektoria.***
Käytän opetukseen liittyvissä palveluissa hyviä salasanoja.***
Osaan huomioida tekijänoikeudet käyttäessäni eri aineistoja verkosta.***
Osallistun aktiivisesti kouluni TVT-hankintoihin.**
Ohjeistan oppijoitani käyttämään turvallisia salasanoja. **
Osaan käyttää sähköisiä työkaluja tiedon tallentamiseen, järjestelemiseen ja jakamiseen (esim. pilvipalveluissa).**
Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet.**
Työyhteisössäni on järjestetty mahdollisuuksia jakaa pedagogisia vinkkejä TVT:n käytöstä.**
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.**
Kouluni tukee TVT-koulutuksiin osallistumista. *
Osaan käyttää jotakin tekstinkäsittelyohjelmaa (esim. Microsoft Word, LibreOffice Writer).*
Osaan käyttää sähköpostia tehokkaasti (esim. liittää liitetiedostoja ja käyttää postituslistoja).*
Osaan videonkäsittelyn perusteet (esim. leikkaaminen, eri lähteiden yhdistely).*
Osaan hyödyntää tiedonala- ja oppiainekohtaisia tiedonlähteitä.*
Osaan kuvankäsittelyn perusteet (esim. kuvien rajaus, koon muuttaminen).*
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*
TVT:n käyttö sopii opetustyyliini.*
Oppijat antavat minulle uusia ideoita TVT:n käyttöön opetuksessa.*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.

Harvemmin käytetyt laitteet ja ohjelmat

Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään harvemmin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.