Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*** |
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.*** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*** |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.*** |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet, tabletit) käyttö koulussani edellyttää käyttövuoron varaamista.*** |
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.*** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Käytän etäopetuksen osana videovälitteistä opetusta.*** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta videovälitteinen opetus.*** |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** |
Tiedän, mitä tarkoitetaan videovälitteisellä opetuksella, ja tunnen joitakin videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä (esim. Adobe Connect, Lync).*** |
Opetusaiheisiini on vaikea löytää sähköistä materiaalia.*** |
Onko sinulla TIEKE-tutkinto eli tietokoneen ajokortti?*** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoturva ja tietosuoja.*** |
Osaan käyttää taulukkolaskentaohjelman edistyneitä ominaisuuksia opetuksessani (esim. kaavoja ja luoda erilaisia kuvaajia).*** |
Osaan teknisestä näkökulmasta järjestää videovälitteisiä opetustilanteita (esim. etäopetus, webinaarit).*** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta esitystekniikan opetuskäyttö.*** |
Osaan käyttää jotakin taulukkolaskentaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft Excel, LibreOffice Calc).*** |
Hyödynnän sosiaalista mediaa (esimerkiksi Facebookia, Twitteriä tai blogeja) viestiessäni vanhempien ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.** |
Osaan käyttää jotakin sähköistä oppimisympäristöä (esim. Moodle, Opit, Fronter).** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta sähköinen viestintä.** |
Jaan tuottamaani oppimateriaalia koulun sisäisessä tai julkisessa verkossa.** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tiedonhaku- ja hallinta.* |
Rakennan opetukseni oppikirjan mukaan.* |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta Mobiililaitteet.* |
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.*** |
Osaan hyödyntää oppilashallintojärjestelmien viestintävälineitä vanhempien, kollegoiden ja oppijoiden välisessä yhteydenpidossa (esim. Wilma, Helmi).*** |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*** |
Osaan käyttää sujuvasti dokumenttikameraa.*** |
Osaan käyttää jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm). *** |
Oppijat käyttävät tunneillani luokan esitystekniikkaa, kuten kosketustaulua tai dokumenttikameraa.*** |
Osaan käyttää sujuvasti kosketustaulua tai vastaavaa interaktiivista esitystekniikkaa.*** |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta Ohjelmointi.*** |
Hyödynnän sähköisten sisältöjen ja oppimisympäristöjen mahdollisuuksia opetuksen eriyttämisessä.*** |
Osaan käyttää sujuvasti luokan äänentoistolaitteita.*** |
Osaan käyttää mobiililaitteita (esim. älypuhelimet, tabletit).*** |
Kuinka usein oppijat käyttävät tabletteja tunneillasi?*** |
Saan muilta opettajilta tukea ja vinkkejä omaan TVT:n opetuskäyttööni.*** |
Osaan hyödyntää oppilaiden omia mobiililaitteita osana opetusta.*** |
Koen itseni yksinäiseksi TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*** |
Kuinka usein käytät TVT:a opetuksessasi?*** |
Järjestän opetustilanteita myös luokkahuoneen ulkopuolella kannettavia päätelaitteita hyödyntäen.*** |
Kuinka usein käytät tablettia opetuksessasi tai sen suunnittelussa?*** |
Osaan hyödyntää mobiililaitteita sisältöjen tuottamiseen (esim. teksti, kuva, ääni, video).*** |
Osaan käyttää sujuvasti dataprojektoria.*** |
Käytän opetukseen liittyvissä palveluissa hyviä salasanoja.*** |
Osaan huomioida tekijänoikeudet käyttäessäni eri aineistoja verkosta.*** |
Osallistun aktiivisesti kouluni TVT-hankintoihin.** |
Ohjeistan oppijoitani käyttämään turvallisia salasanoja. ** |
Osaan käyttää sähköisiä työkaluja tiedon tallentamiseen, järjestelemiseen ja jakamiseen (esim. pilvipalveluissa).** |
Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet.** |
Työyhteisössäni on järjestetty mahdollisuuksia jakaa pedagogisia vinkkejä TVT:n käytöstä.** |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.** |
Kouluni tukee TVT-koulutuksiin osallistumista. * |
Osaan käyttää jotakin tekstinkäsittelyohjelmaa (esim. Microsoft Word, LibreOffice Writer).* |
Osaan käyttää sähköpostia tehokkaasti (esim. liittää liitetiedostoja ja käyttää postituslistoja).* |
Osaan videonkäsittelyn perusteet (esim. leikkaaminen, eri lähteiden yhdistely).* |
Osaan hyödyntää tiedonala- ja oppiainekohtaisia tiedonlähteitä.* |
Osaan kuvankäsittelyn perusteet (esim. kuvien rajaus, koon muuttaminen).* |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.* |
TVT:n käyttö sopii opetustyyliini.* |
Oppijat antavat minulle uusia ideoita TVT:n käyttöön opetuksessa.* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Harvemmin käytetyt laitteet ja ohjelmat
Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään harvemmin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2015 - 24.2.2024. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.