Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** |
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.*** |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*** |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.*** |
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.*** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet, tabletit) käyttö koulussani edellyttää käyttövuoron varaamista.*** |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.** |
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on vaikeaa.* |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoturva ja tietosuoja.* |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.* |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta esitystekniikan opetuskäyttö.* |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta videovälitteinen opetus.* |
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.*** |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.*** |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Kouluni tukee TVT-koulutuksiin osallistumista. *** |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*** |
Oppijat käyttävät tunneillani luokan esitystekniikkaa, kuten kosketustaulua tai dokumenttikameraa.*** |
Kuinka usein käytät TVT:a opetuksessasi?*** |
Osaan käyttää sujuvasti dokumenttikameraa.** |
Osaan hyödyntää oppilashallintojärjestelmien viestintävälineitä vanhempien, kollegoiden ja oppijoiden välisessä yhteydenpidossa (esim. Wilma, Helmi).** |
Saan muilta opettajilta tukea ja vinkkejä omaan TVT:n opetuskäyttööni.** |
Osaan käyttää jotakin tekstinkäsittelyohjelmaa (esim. Microsoft Word, LibreOffice Writer).** |
Hyödynnän sähköisten sisältöjen ja oppimisympäristöjen mahdollisuuksia opetuksen eriyttämisessä.** |
Osaan käyttää jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm). ** |
Osaan käyttää sujuvasti luokan äänentoistolaitteita.* |
Osaan käyttää jotakin sähköistä oppimisympäristöä (esim. Moodle, Opit, Fronter).* |
Kuinka usein oppijat käyttävät tabletteja tunneillasi?* |
Osaan käyttää sujuvasti kosketustaulua tai vastaavaa interaktiivista esitystekniikkaa.* |
Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet.* |
Koen itseni yksinäiseksi TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.* |
Osaan hyödyntää oppilaiden omia mobiililaitteita osana opetusta.* |
Osaan käyttää mobiililaitteita (esim. älypuhelimet, tabletit).* |
Osaan hyödyntää tiedonala- ja oppiainekohtaisia tiedonlähteitä.* |
Toimin koulullani TVT:n opetuskäytön tukena muille opettajille.* |
Kuinka usein käytät tablettia opetuksessasi tai sen suunnittelussa?* |
Osaan kuvankäsittelyn perusteet (esim. kuvien rajaus, koon muuttaminen).* |
Osaan käyttää sujuvasti dataprojektoria.* |
Järjestän opetustilanteita myös luokkahuoneen ulkopuolella kannettavia päätelaitteita hyödyntäen.* |
Osaan käyttää esitysgrafiikkaohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tehdä animaatiota sekä monipuolista sisältöä sisältäviä esityksiä).* |
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.* |
Osaan huomioida tekijänoikeudet käyttäessäni eri aineistoja verkosta.* |
Osaan tehdä useaa eri tyyppistä mediaa sisältäviä materiaaleja (esim. kuva, ääni, video).* |
Osaan videonkäsittelyn perusteet (esim. leikkaaminen, eri lähteiden yhdistely).* |
Osaan käyttää sähköisiä työkaluja tiedon tallentamiseen, järjestelemiseen ja jakamiseen (esim. pilvipalveluissa).* |
Osaan käyttää jotakin esitysgrafiikkaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Harvemmin käytetyt laitteet ja ohjelmat
Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään harvemmin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2016 - 6.6.2023. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.