Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** |
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.*** |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*** |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.*** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*** |
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.*** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet, tabletit) käyttö koulussani edellyttää käyttövuoron varaamista.*** |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.** |
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on vaikeaa.* |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoturva ja tietosuoja.* |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta esitystekniikan opetuskäyttö.* |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta videovälitteinen opetus.* |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta sähköinen viestintä.* |
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.*** |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.*** |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** |
Kouluni tukee TVT-koulutuksiin osallistumista. *** |
Oppijat käyttävät tunneillani luokan esitystekniikkaa, kuten kosketustaulua tai dokumenttikameraa.*** |
Kuinka usein käytät TVT:a opetuksessasi?** |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.** |
Saan muilta opettajilta tukea ja vinkkejä omaan TVT:n opetuskäyttööni.** |
Osaan käyttää sujuvasti dokumenttikameraa.** |
Osaan hyödyntää oppilashallintojärjestelmien viestintävälineitä vanhempien, kollegoiden ja oppijoiden välisessä yhteydenpidossa (esim. Wilma, Helmi).** |
Osaan käyttää jotakin tekstinkäsittelyohjelmaa (esim. Microsoft Word, LibreOffice Writer).** |
Hyödynnän sähköisten sisältöjen ja oppimisympäristöjen mahdollisuuksia opetuksen eriyttämisessä.** |
Osaan käyttää sujuvasti luokan äänentoistolaitteita.* |
Kuinka usein oppijat käyttävät tabletteja tunneillasi?* |
Osaan käyttää jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm). * |
Osaan käyttää jotakin sähköistä oppimisympäristöä (esim. Moodle, Opit, Fronter).* |
Osaan käyttää sujuvasti kosketustaulua tai vastaavaa interaktiivista esitystekniikkaa.* |
Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet.* |
Koen itseni yksinäiseksi TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.* |
Osaan hyödyntää oppilaiden omia mobiililaitteita osana opetusta.* |
Osaan käyttää mobiililaitteita (esim. älypuhelimet, tabletit).* |
Osaan hyödyntää tiedonala- ja oppiainekohtaisia tiedonlähteitä.* |
Kuinka usein käytät tablettia opetuksessasi tai sen suunnittelussa?* |
Toimin koulullani TVT:n opetuskäytön tukena muille opettajille.* |
Osaan käyttää sujuvasti dataprojektoria.* |
Osaan kuvankäsittelyn perusteet (esim. kuvien rajaus, koon muuttaminen).* |
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.* |
Järjestän opetustilanteita myös luokkahuoneen ulkopuolella kannettavia päätelaitteita hyödyntäen.* |
Osaan käyttää esitysgrafiikkaohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tehdä animaatiota sekä monipuolista sisältöä sisältäviä esityksiä).* |
Osaan huomioida tekijänoikeudet käyttäessäni eri aineistoja verkosta.* |
Osaan tehdä useaa eri tyyppistä mediaa sisältäviä materiaaleja (esim. kuva, ääni, video).* |
Osaan käyttää sähköisiä työkaluja tiedon tallentamiseen, järjestelemiseen ja jakamiseen (esim. pilvipalveluissa).* |
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
Osaan videonkäsittelyn perusteet (esim. leikkaaminen, eri lähteiden yhdistely).* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Harvemmin käytetyt laitteet ja ohjelmat
Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään harvemmin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2016 - 10.5.2025. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.