Vuosiraportti 1.1.2016-10.5.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet, tabletit) käyttö koulussani edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.**
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on vaikeaa.*
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoturva ja tietosuoja.*
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta esitystekniikan opetuskäyttö.*
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta videovälitteinen opetus.*
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta sähköinen viestintä.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.***
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
Kouluni tukee TVT-koulutuksiin osallistumista. ***
Oppijat käyttävät tunneillani luokan esitystekniikkaa, kuten kosketustaulua tai dokumenttikameraa.***
Kuinka usein käytät TVT:a opetuksessasi?**
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.**
Saan muilta opettajilta tukea ja vinkkejä omaan TVT:n opetuskäyttööni.**
Osaan käyttää sujuvasti dokumenttikameraa.**
Osaan hyödyntää oppilashallintojärjestelmien viestintävälineitä vanhempien, kollegoiden ja oppijoiden välisessä yhteydenpidossa (esim. Wilma, Helmi).**
Osaan käyttää jotakin tekstinkäsittelyohjelmaa (esim. Microsoft Word, LibreOffice Writer).**
Hyödynnän sähköisten sisältöjen ja oppimisympäristöjen mahdollisuuksia opetuksen eriyttämisessä.**
Osaan käyttää sujuvasti luokan äänentoistolaitteita.*
Kuinka usein oppijat käyttävät tabletteja tunneillasi?*
Osaan käyttää jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm). *
Osaan käyttää jotakin sähköistä oppimisympäristöä (esim. Moodle, Opit, Fronter).*
Osaan käyttää sujuvasti kosketustaulua tai vastaavaa interaktiivista esitystekniikkaa.*
Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet.*
Koen itseni yksinäiseksi TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*
Osaan hyödyntää oppilaiden omia mobiililaitteita osana opetusta.*
Osaan käyttää mobiililaitteita (esim. älypuhelimet, tabletit).*
Osaan hyödyntää tiedonala- ja oppiainekohtaisia tiedonlähteitä.*
Kuinka usein käytät tablettia opetuksessasi tai sen suunnittelussa?*
Toimin koulullani TVT:n opetuskäytön tukena muille opettajille.*
Osaan käyttää sujuvasti dataprojektoria.*
Osaan kuvankäsittelyn perusteet (esim. kuvien rajaus, koon muuttaminen).*
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.*
Järjestän opetustilanteita myös luokkahuoneen ulkopuolella kannettavia päätelaitteita hyödyntäen.*
Osaan käyttää esitysgrafiikkaohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tehdä animaatiota sekä monipuolista sisältöä sisältäviä esityksiä).*
Osaan huomioida tekijänoikeudet käyttäessäni eri aineistoja verkosta.*
Osaan tehdä useaa eri tyyppistä mediaa sisältäviä materiaaleja (esim. kuva, ääni, video).*
Osaan käyttää sähköisiä työkaluja tiedon tallentamiseen, järjestelemiseen ja jakamiseen (esim. pilvipalveluissa).*
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Osaan videonkäsittelyn perusteet (esim. leikkaaminen, eri lähteiden yhdistely).*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.

Harvemmin käytetyt laitteet ja ohjelmat

Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään harvemmin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.