Vuosiraportti 1.1.2014-6.6.2023

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Kannettava tietokone***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.***
Palautteen antaminen oppilaille***
Älypuhelin***
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.***
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.***
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin***
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.***
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.***
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.***
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.***
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.***
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.***
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.***
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.***
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.**
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa**
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).*
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Peruspuhelin***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Pöytäkone***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
Tabletti***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
Tiedonkeruu- ja seurantatyökalut (esim. laitteet, joissa lämpötila-, valo- tai nopeusanturi)***
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.***
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)***
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu***
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)***
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.***
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.***
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).***
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.***
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)**
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).**
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.**
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.*
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin*
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen*
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.*
parantaa oppilaiden opintosuorituksia*
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.