Vuosiraportti 1.1.2014-10.5.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).***
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.***
Älypuhelin***
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
Palautteen antaminen oppilaille***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Kannettava tietokone***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.***
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin***
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.***
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.***
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.***
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)***
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.***
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.***
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.***
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.***
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.***
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.***
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Peruspuhelin***
Pöytäkone***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Tabletti***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
Tiedonkeruu- ja seurantatyökalut (esim. laitteet, joissa lämpötila-, valo- tai nopeusanturi)***
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.***
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu***
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)***
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).***
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.***
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.***
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.***
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).***
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)***
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin***
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.***
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.**
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)**
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).*
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).*
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.*
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen*
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.