Vuosiraportti 1.1.2017-1.6.2023

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Älypuhelin***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.***
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Kannettava tietokone***
Palautteen antaminen oppilaille***
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin***
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.***
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.***
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.***
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.***
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.***
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.***
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.***
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).***
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.***
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.***
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa**
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).*
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Peruspuhelin***
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Pöytäkone***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Tabletti***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
Tiedonkeruu- ja seurantatyökalut (esim. laitteet, joissa lämpötila-, valo- tai nopeusanturi)***
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.***
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)***
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu***
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)***
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.***
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).***
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.***
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)**
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).**
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.**
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin*
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen*
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.*
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*
parantaa oppilaiden opintosuorituksia*
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.