Vuosiraportti 1.1.2017-27.3.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).***
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Palautteen antaminen oppilaille***
Älypuhelin***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Kannettava tietokone***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.***
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin***
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.***
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta***
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.***
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)***
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.***
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.***
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.***
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.***
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.***
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).***
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.***
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.***
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Peruspuhelin***
Pöytäkone***
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Tabletti***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.***
Tiedonkeruu- ja seurantatyökalut (esim. laitteet, joissa lämpötila-, valo- tai nopeusanturi)***
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.***
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu***
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)***
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.***
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.***
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).***
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)***
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin***
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.**
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.**
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)**
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).**
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).*
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).*
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.