Vuosiraportti 1.1.2019-9.8.2024

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Palautteen antaminen oppilaille***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta***
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.***
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.***
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.***
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.***
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Kannettava tietokone***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.***
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Älypuhelin***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin***
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).***
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.***
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.***
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.***
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.***
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.***
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).***
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)***
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.***
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).***
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.***
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.***
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa**
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä*
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytössä oppilaiden antamia ideoita.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Peruspuhelin***
Pöytäkone***
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.***
Tabletti***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.***
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.***
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)***
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu***
Tiedonkeruu- ja seurantatyökalut (esim. laitteet, joissa lämpötila-, valo- tai nopeusanturi)***
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)***
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.***
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin***
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.**
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.