Vuosiraportti 1.1.2020-16.4.2024

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Palautteen antaminen oppilaille***
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta***
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.***
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.***
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Kannettava tietokone***
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.***
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.***
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Älypuhelin***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.***
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin***
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.***
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.***
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.***
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.***
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.***
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).***
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.***
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).***
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.***
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).***
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).***
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.***
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.***
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.***
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.***
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä***
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.**
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen**
parantaa oppilaiden opintosuorituksia*
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytössä oppilaiden antamia ideoita.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
Peruspuhelin***
Pöytäkone***
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Tabletti***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu***
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).***
Tiedonkeruu- ja seurantatyökalut (esim. laitteet, joissa lämpötila-, valo- tai nopeusanturi)***
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.***
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)***
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin*
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.*
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*
Sosiaalinen media (esim. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram; ikärajojen mukaan)*
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.*
Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.