Vuosiraportti 1.1.2021-27.3.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Palautteen antaminen oppilaille***
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta***
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.***
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.***
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.***
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Kannettava tietokone***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.***
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Älypuhelin***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin***
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).***
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.***
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.***
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.***
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.***
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu***
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).***
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.***
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.***
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.***
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.***
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.***
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).***
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)***
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).***
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.***
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.***
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä***
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.**
parantaa oppilaiden opintosuorituksia*
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
Peruspuhelin***
Pöytäkone***
Tabletti***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)***
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).***
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin***
Tiedonkeruu- ja seurantatyökalut (esim. laitteet, joissa lämpötila-, valo- tai nopeusanturi)***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.***
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).**
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.**
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.*
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)*
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.