Vuosiraportti 1.1.2025-10.5.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Älypuhelin***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Palautteen antaminen oppilaille***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Kannettava tietokone***
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.***
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.**
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).**
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.**
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.**
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu**
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin*
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.*
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.*
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Tabletti*
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.*
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)*
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Peruspuhelin***
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
Pöytäkone***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.**
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).**
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.**
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin*
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.*
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.*
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.