Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)*** |
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille*** |
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.*** |
Älypuhelin*** |
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)*** |
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).*** |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.*** |
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.*** |
Tiedon esittäminen opetustilanteessa*** |
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.*** |
Kannettava tietokone*** |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*** |
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.*** |
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.*** |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.*** |
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.*** |
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin*** |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.*** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*** |
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*** |
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.** |
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.** |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.* |
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa* |
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).* |
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.* |
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa* |
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:*** |
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.*** |
Pöytäkone*** |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*** |
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi*** |
Palautteen antaminen oppilaille*** |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*** |
Peruspuhelin*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.*** |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.*** |
Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.*** |
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.*** |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*** |
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).*** |
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.*** |
Medialukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä*** |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).** |
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta** |
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:** |
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)** |
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).** |
Tabletti* |
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.* |
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.* |
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)* |
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)* |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.* |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.* |
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.* |
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.* |
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.* |
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.* |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.* |
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)* |
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2016 - 6.6.2023. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.