Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Tiedon esittäminen opetustilanteessa*** |
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi*** |
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).*** |
Älypuhelin*** |
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)*** |
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.*** |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.*** |
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)*** |
Palautteen antaminen oppilaille*** |
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille*** |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.*** |
Kannettava tietokone*** |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*** |
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.*** |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.*** |
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.*** |
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*** |
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.*** |
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.*** |
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin*** |
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Medialukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.*** |
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa*** |
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.** |
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).** |
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan** |
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.* |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).* |
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:*** |
Pöytäkone*** |
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.*** |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*** |
Peruspuhelin*** |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*** |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.*** |
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.*** |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.*** |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** |
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.*** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** |
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** |
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).*** |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.*** |
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä*** |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa** |
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta** |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.** |
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)** |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa** |
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.** |
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).** |
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:** |
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.* |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.* |
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.* |
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu* |
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)* |
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* |
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.* |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.* |
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.* |
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)* |
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin* |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.* |
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää* |
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2016 - 13.5.2025. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.