Vuosiraportti 31.12.2016-16.7.2020

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2024 (1334 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Katso kysymyksen jakauma: TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Katso kysymyksen jakauma: Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Tabletti***
Katso kysymyksen jakauma: Tabletti
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
Katso kysymyksen jakauma: Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Katso kysymyksen jakauma: Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Älypuhelin***
Katso kysymyksen jakauma: Älypuhelin
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille**
Katso kysymyksen jakauma: Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.**
Katso kysymyksen jakauma: Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.**
Katso kysymyksen jakauma: Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*
Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.*
Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*
Katso kysymyksen jakauma: Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.*
Katso kysymyksen jakauma: Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*
Katso kysymyksen jakauma: heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Katso kysymyksen jakauma: Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.***
Katso kysymyksen jakauma: Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.***
Katso kysymyksen jakauma: Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Katso kysymyksen jakauma: Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero)
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.***
Katso kysymyksen jakauma: Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero)
Pöytäkone***
Katso kysymyksen jakauma: Pöytäkone
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Katso kysymyksen jakauma: Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.***
Katso kysymyksen jakauma: Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
Katso kysymyksen jakauma: Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.8
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.8
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Katso kysymyksen jakauma: Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Kannettava tietokone***
Katso kysymyksen jakauma: Kannettava tietokone
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero)
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).**
Katso kysymyksen jakauma: Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Palautteen antaminen oppilaille**
Katso kysymyksen jakauma: Palautteen antaminen oppilaille
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.**
Katso kysymyksen jakauma: Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.**
Katso kysymyksen jakauma: Osaan tulostaa 3D-tulostimella.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).**
Katso kysymyksen jakauma: Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Katso kysymyksen jakauma: TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:

Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero)
Tiedon esittäminen opetustilanteessa*
Katso kysymyksen jakauma: Tiedon esittäminen opetustilanteessa
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.*
Katso kysymyksen jakauma: Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.*
Katso kysymyksen jakauma: Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä*
Katso kysymyksen jakauma: antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)*
Katso kysymyksen jakauma: Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.*
Katso kysymyksen jakauma: Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*
Katso kysymyksen jakauma: Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.*
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.*
Katso kysymyksen jakauma: Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytössä oppilaiden antamia ideoita.*
Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytössä oppilaiden antamia ideoita.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.*
Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Katso kysymyksen jakauma: Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.
Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.*
Katso kysymyksen jakauma: Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Katso kysymyksen jakauma: Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:

Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.2
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta*
Katso kysymyksen jakauma: Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*
Katso kysymyksen jakauma: Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)*
Katso kysymyksen jakauma: Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*
Katso kysymyksen jakauma: Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Peruspuhelin*
Katso kysymyksen jakauma: Peruspuhelin
Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.1
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Katso kysymyksen jakauma: Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:

Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.*
Katso kysymyksen jakauma: Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.
Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4
Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero)

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.