Vuosiraportti 1.1.2017-22.9.2023

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Älypuhelin***
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Kannettava tietokone***
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.***
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.***
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin***
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.***
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).***
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.**
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.**
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.*
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa*
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).*
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.***
Pöytäkone***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Palautteen antaminen oppilaille***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Peruspuhelin***
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.***
Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.***
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.***
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä***
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta**
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)**
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).**
Tabletti*
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.*
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.*
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)*
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)*
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.*
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.*
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.*
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.*
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.*
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)*
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.