Vuosiraportti 1.1.2018-7.6.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.***
Palautteen antaminen oppilaille***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Kannettava tietokone***
Älypuhelin***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).***
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.***
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin***
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.***
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.***
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).***
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.***
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.***
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.**
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.**
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).**
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Peruspuhelin***
Pöytäkone***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.***
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)***
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.***
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu***
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).***
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä***
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.**
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.**
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.**
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.**
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)**
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.*
Tabletti*
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.*
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)*
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.*
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin*
Tiedonkeruu- ja seurantatyökalut (esim. laitteet, joissa lämpötila-, valo- tai nopeusanturi)*
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.