Vuosiraportti 1.1.2023-24.5.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Palautteen antaminen oppilaille***
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Kannettava tietokone***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Älypuhelin***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin***
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.***
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.***
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu***
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.***
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).***
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.***
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.***
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)**
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Pöytäkone***
Peruspuhelin***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
Tabletti***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).***
Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.***
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.***
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)**
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.**
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.**
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.*
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.*
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.