Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille*** |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.*** |
Palautteen antaminen oppilaille*** |
Tiedon esittäminen opetustilanteessa*** |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*** |
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.*** |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*** |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*** |
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.*** |
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)*** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.*** |
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi*** |
Älypuhelin*** |
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).*** |
Kannettava tietokone*** |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.*** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** |
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Medialukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.*** |
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.*** |
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.*** |
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin*** |
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*** |
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*** |
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu*** |
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*** |
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.*** |
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.*** |
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.*** |
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.* |
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan*** |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa*** |
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa*** |
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*** |
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*** |
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:*** |
Pöytäkone*** |
Peruspuhelin*** |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*** |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa*** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** |
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin*** |
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään*** |
Tabletti*** |
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).*** |
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.*** |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.** |
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)** |
Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.** |
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.