Vuosiraportti 1.1.2016-23.3.2023

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
Peruspuhelin***
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Älypuhelin***
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Sosiaalinen media (esim. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram; ikärajojen mukaan)***
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.**
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan**
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Tabletti***
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).***
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).***
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.***
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)***
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).***
parantaa oppilaiden opintosuorituksia***
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.***
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi**
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.**
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Tiedon esittäminen opetustilanteessa**
Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen**
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.**
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa**
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.**
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).**
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.**
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.**
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.**
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)*
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.*
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään*
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.*
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)*
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.*
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.*
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).*
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).*
Kannettava tietokone*
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.*
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).*
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille*
Palautteen antaminen oppilaille*
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.