Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).*** |
Älypuhelin*** |
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi*** |
Peruspuhelin*** |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.*** |
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).*** |
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*** |
Sosiaalinen media (esim. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram; ikärajojen mukaan)*** |
Palautteen antaminen oppilaille** |
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa* |
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.* |
Tabletti*** |
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)*** |
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*** |
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*** |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.*** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** |
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.*** |
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.*** |
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.*** |
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*** |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*** |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*** |
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)*** |
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.*** |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*** |
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.*** |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.*** |
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.*** |
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.*** |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.*** |
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).*** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** |
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.*** |
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*** |
parantaa oppilaiden opintosuorituksia*** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** |
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille*** |
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.** |
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.** |
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).** |
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:** |
Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen** |
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.** |
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.** |
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).** |
Pöytäkone** |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.* |
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)* |
Medialukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.* |
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.* |
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).* |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.* |
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa* |
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu* |
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.* |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.* |
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.* |
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.* |
Tiedon esittäminen opetustilanteessa* |
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.* |
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).* |
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2017 - 17.4.2025. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.