Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).*** |
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi*** |
Älypuhelin*** |
Kannettava tietokone*** |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*** |
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille*** |
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).*** |
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)*** |
Palautteen antaminen oppilaille*** |
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*** |
Sosiaalinen media (esim. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram; ikärajojen mukaan)*** |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*** |
Tiedon esittäminen opetustilanteessa*** |
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.* |
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan* |
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin* |
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää* |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.* |
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.* |
Tabletti*** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** |
Pöytäkone*** |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*** |
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*** |
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:*** |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*** |
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*** |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa*** |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.*** |
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)*** |
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.*** |
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)*** |
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa*** |
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu** |
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).** |
parantaa oppilaiden opintosuorituksia** |
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.** |
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).** |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.* |
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)* |
Tiedonkeruu- ja seurantatyökalut (esim. laitteet, joissa lämpötila-, valo- tai nopeusanturi)* |
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.* |
Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen* |
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.* |
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.* |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.* |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.* |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.* |
Peruspuhelin* |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.* |
Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.* |
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta* |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.* |
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen* |
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.* |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa* |
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.* |
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.* |
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2018 - 17.4.2025. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.