Vuosiraportti 1.1.2018-17.4.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Älypuhelin***
Kannettava tietokone***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Palautteen antaminen oppilaille***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
Sosiaalinen media (esim. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram; ikärajojen mukaan)***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.*
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan*
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin*
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.*
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Tabletti***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Pöytäkone***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).***
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.***
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu**
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).**
parantaa oppilaiden opintosuorituksia**
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.**
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).**
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)*
Tiedonkeruu- ja seurantatyökalut (esim. laitteet, joissa lämpötila-, valo- tai nopeusanturi)*
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.*
Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen*
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.*
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.*
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.*
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.*
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.*
Peruspuhelin*
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*
Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.*
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta*
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.*
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen*
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.*
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa*
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.*
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.*
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.