Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (228 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
| Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*** Katso kysymyksen jakauma: Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
| Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.** Katso kysymyksen jakauma: Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
| Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.** Katso kysymyksen jakauma: Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
| Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)** Katso kysymyksen jakauma: Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean) Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
| Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.* Katso kysymyksen jakauma: Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.* Katso kysymyksen jakauma: Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.* Katso kysymyksen jakauma: Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).* Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning). Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| parantaa oppilaiden opintosuorituksia* Katso kysymyksen jakauma: parantaa oppilaiden opintosuorituksia Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.* Katso kysymyksen jakauma: Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Kannettava tietokone* Katso kysymyksen jakauma: Kannettava tietokone Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).* Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm). Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.* Katso kysymyksen jakauma: Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa* Katso kysymyksen jakauma: auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Peruspuhelin* Katso kysymyksen jakauma: Peruspuhelin Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa* Katso kysymyksen jakauma: vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.* Katso kysymyksen jakauma: Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan* Katso kysymyksen jakauma: vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.* Katso kysymyksen jakauma: Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* Katso kysymyksen jakauma: Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa: Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.* Katso kysymyksen jakauma: Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää* Katso kysymyksen jakauma: vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.* Katso kysymyksen jakauma: Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään* Katso kysymyksen jakauma: auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.* Katso kysymyksen jakauma: Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.* Katso kysymyksen jakauma: Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* Katso kysymyksen jakauma: Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa: Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.* Katso kysymyksen jakauma: Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.* Katso kysymyksen jakauma: Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.*** Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
| Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.*** Katso kysymyksen jakauma: Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
| TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.*** Katso kysymyksen jakauma: TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
| Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)** Katso kysymyksen jakauma: Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design) Oman vastaajajoukon keskiarvo -2.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
| Osaan tulostaa 3D-tulostimella.* Katso kysymyksen jakauma: Osaan tulostaa 3D-tulostimella. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.* Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.* Katso kysymyksen jakauma: Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.* Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
| Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.* Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 31.12.2018 - 18.1.2019. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.
