Vuosiraportti 1.1.2019-7.6.2023

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Älypuhelin***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Kannettava tietokone***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Palautteen antaminen oppilaille***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).***
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)***
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta***
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.***
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.**
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.**
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.*
Sosiaalinen media (esim. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram; ikärajojen mukaan)*
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa*
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä*
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Tabletti***
Pöytäkone***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
Peruspuhelin***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.***
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.**
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.**
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.**
parantaa oppilaiden opintosuorituksia**
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu**
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.**
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*
Tiedonkeruu- ja seurantatyökalut (esim. laitteet, joissa lämpötila-, valo- tai nopeusanturi)*
Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen*
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.*
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.*
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.*
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen*
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).*
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.*
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.*
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa*
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.