Vuosiraportti 1.1.2023-23.3.2023

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Kannettava tietokone***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Älypuhelin***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Palautteen antaminen oppilaille***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.***
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.**
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.*
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.*
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.*
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Pöytäkone***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
Peruspuhelin***
Tabletti***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.***
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin***
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).**
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.**
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.**
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.*
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.