Vuosiraportti 1.1.2025-10.5.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Älypuhelin***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Palautteen antaminen oppilaille***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.**
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille**
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.**
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.**
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Tiedon esittäminen opetustilanteessa*
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu*
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.*
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.*
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.*
Tabletti*
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Peruspuhelin***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.**
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.**
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa**
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.**
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).**
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään**
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.*
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin*
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*
Pöytäkone*
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.*
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.