Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Älypuhelin*** |
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi*** |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*** |
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).*** |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.*** |
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.*** |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.*** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** |
Palautteen antaminen oppilaille*** |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*** |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*** |
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.*** |
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.** |
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.** |
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.** |
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Tiedon esittäminen opetustilanteessa* |
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu* |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.* |
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.* |
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)* |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.* |
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.* |
Tabletti* |
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)* |
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:*** |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*** |
Peruspuhelin*** |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa*** |
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan*** |
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*** |
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.*** |
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*** |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** |
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.** |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa** |
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.** |
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).** |
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.* |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.* |
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin* |
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.* |
Pöytäkone* |
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.* |
Medialukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2025 - 10.5.2025. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.