Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.*** |
Pöytäkone*** |
Peruspuhelin*** |
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).*** |
Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen*** |
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin*** |
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)*** |
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.** |
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.** |
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.* |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.*** |
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).*** |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*** |
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.*** |
Älypuhelin*** |
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.*** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** |
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.*** |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.*** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** |
Kannettava tietokone*** |
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.*** |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*** |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*** |
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.*** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** |
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.*** |
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.*** |
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille*** |
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.*** |
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*** |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** |
Tiedon esittäminen opetustilanteessa*** |
Tabletti*** |
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.*** |
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta*** |
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.*** |
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.*** |
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.*** |
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.*** |
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.*** |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa*** |
Palautteen antaminen oppilaille*** |
Medialukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).** |
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)** |
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).** |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.** |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa** |
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.** |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus** |
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.** |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.* |
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).* |
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).* |
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)* |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)* |
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).* |
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.* |
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.* |
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi* |
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.* |
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu* |
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään* |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.* |
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin* |
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä* |
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.* |
parantaa oppilaiden opintosuorituksia* |
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2016 - 9.5.2025. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.