Vuosiraportti 1.1.2018-28.5.2023

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
Pöytäkone***
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen***
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).***
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Peruspuhelin*
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
Älypuhelin***
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.***
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Tabletti***
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.***
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.**
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).**
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa**
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus**
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.**
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.**
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.**
Kannettava tietokone**
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta**
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa*
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.*
Tiedon esittäminen opetustilanteessa*
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.*
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).*
Palautteen antaminen oppilaille*
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
parantaa oppilaiden opintosuorituksia*
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.*
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).*
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään*
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)*
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.*
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.*
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.*
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).*
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.