Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)*** |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.*** |
Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen*** |
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).*** |
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)*** |
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.*** |
Pöytäkone*** |
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.*** |
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan** |
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.* |
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin* |
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa* |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.*** |
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).*** |
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.*** |
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.*** |
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.*** |
Tabletti*** |
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.*** |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** |
Älypuhelin*** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*** |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.*** |
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.*** |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa*** |
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa*** |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.*** |
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.*** |
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:*** |
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.*** |
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.** |
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään** |
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.** |
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).** |
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:** |
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.** |
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta** |
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:** |
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)** |
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.** |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.* |
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille* |
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).* |
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)* |
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.* |
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.* |
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa* |
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)* |
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.* |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.* |
parantaa oppilaiden opintosuorituksia* |
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi* |
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin* |
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.* |
Medialukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2018 - 1.6.2025. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.