Vuosiraportti 1.1.2018-1.6.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen***
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
Pöytäkone***
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan**
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin*
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.***
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.***
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.***
Tabletti***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Älypuhelin***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.***
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.***
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.**
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään**
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.**
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).**
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.**
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta**
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)**
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.**
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille*
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).*
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)*
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.*
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.*
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa*
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)*
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.*
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*
parantaa oppilaiden opintosuorituksia*
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi*
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin*
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.