Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)*** |
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)*** |
Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen*** |
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.*** |
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).*** |
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.*** |
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).*** |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.*** |
Kannettava tietokone*** |
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)** |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.* |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.* |
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan* |
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.* |
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).* |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.* |
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)* |
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.* |
Pöytäkone* |
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.*** |
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.*** |
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.*** |
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.*** |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.*** |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*** |
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*** |
Älypuhelin*** |
Tabletti*** |
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.*** |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*** |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa*** |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*** |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.** |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.** |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa* |
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* |
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.* |
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään* |
Peruspuhelin* |
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).* |
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)* |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.* |
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.* |
Tiedon esittäminen opetustilanteessa* |
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi* |
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.* |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.* |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.* |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.* |
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.* |
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)* |
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.* |
Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.* |
parantaa oppilaiden opintosuorituksia* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2019 - 22.9.2023. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.