Vuosiraportti 1.1.2019-27.3.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen***
Kannettava tietokone***
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.**
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)**
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.**
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.*
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.*
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)*
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.***
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
Tabletti***
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Peruspuhelin***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa**
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.**
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.**
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin**
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.**
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.*
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).*
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.*
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
Palautteen antaminen oppilaille*
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.*
Älypuhelin*
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)*
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.*
parantaa oppilaiden opintosuorituksia*
Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.*
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.