Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Kannettava tietokone*** |
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)*** |
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)*** |
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi*** |
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).*** |
Tiedon esittäminen opetustilanteessa*** |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*** |
Älypuhelin*** |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.*** |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.*** |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.*** |
Palautteen antaminen oppilaille*** |
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille*** |
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.*** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.*** |
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*** |
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).*** |
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.*** |
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)** |
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin** |
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.** |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.** |
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)** |
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.** |
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:** |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.* |
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan* |
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).* |
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.* |
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:*** |
Tabletti*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.*** |
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.*** |
Peruspuhelin*** |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*** |
Pöytäkone*** |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*** |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*** |
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.*** |
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.*** |
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.*** |
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.** |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa** |
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)** |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa** |
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.** |
Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen** |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.** |
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* |
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).* |
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään* |
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)* |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.* |
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.* |
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa* |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus* |
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.* |
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.* |
Medialukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2020 - 28.5.2023. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.