Vuosiraportti 1.1.2020-28.5.2023

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Kannettava tietokone***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Älypuhelin***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Palautteen antaminen oppilaille***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)**
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin**
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.**
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)**
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.**
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan*
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).*
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Tabletti***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.***
Peruspuhelin***
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.***
Pöytäkone***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.***
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.***
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.**
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa**
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)**
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa**
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.**
Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen**
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.**
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään*
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.*
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa*
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.*
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.*
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.