Vuosiraportti 1.1.2021-6.4.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (205 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
Kannettava tietokone***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Älypuhelin***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Palautteen antaminen oppilaille***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.***
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.***
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin***
Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen***
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.***
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.***
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)***
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.**
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)**
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.**
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.*
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).*
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.*
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu*
parantaa oppilaiden opintosuorituksia*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Tabletti***
Pöytäkone***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
Peruspuhelin***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin***
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)***
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).***
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).**
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.**
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.**
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.**
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)**
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.**
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.*
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.*
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.*
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.