Vuosiraportti 1.1.2022-10.2.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Älypuhelin***
Kannettava tietokone***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.***
Palautteen antaminen oppilaille***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.***
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.***
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.***
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).***
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)***
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin**
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu**
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.**
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.**
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)**
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen*
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.*
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.*
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.*
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.*
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Pöytäkone***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
Tabletti***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.***
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.***
Peruspuhelin***
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin***
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.***
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.***
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)***
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.***
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)**
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.**
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).**
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.**
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)**
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta**
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.*
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.*
Sosiaalinen media (esim. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram; ikärajojen mukaan)*
Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen*
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.