Vuosiraportti 1.1.2025-6.4.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (205 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Älypuhelin***
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Palautteen antaminen oppilaille**
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.**
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.**
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.**
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.*
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.*
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa**
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).**
Peruspuhelin**
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.**
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.*
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.*
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään*
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin*
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.