Vuosiraportti 2022

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
Älypuhelin***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.***
Kannettava tietokone***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.***
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)***
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).***
Palautteen antaminen oppilaille***
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin***
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)***
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.***
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu***
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)***
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).**
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta**
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)**
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.**
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).**
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.**
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.**
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.*
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen*
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.*
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.*
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.*
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.***
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.***
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.***
Pöytäkone***
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
Peruspuhelin***
Tabletti***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.**
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa**
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.**
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.**
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa*
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).*
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä*
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.*
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.*
Monialaisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen tukeminen*
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.*
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).*
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytössä oppilaiden antamia ideoita.*
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.